מאמרים מקצועיים

נזקי העישון בחלל הפה

עישון סרטןנזקי העישון בחלל הפה
ד"ר גיא וולפין

אינספור מאמרים נכתבו בנוגע לנזקי העישון, כולל עלייה בשכיחות מחלות קשות, כגון סרטן מסוגים שונים ואיברים שונים, מחלות ריאה, התקפי לב, שבצים מוחיים, יתר לחץ דם, מחלות זיהומיות, ירידה בתפקוד המערכת החיסונית ועוד.  הפגיעה היא במיוחד של המעשן עצמו אך גם של הסובבים אותו (עישון פאסיבי), ובמיוחד של ילדים ותינוקות.

בתוך חלל הפה אנו רואים מדי יום את ההשפעות הרעות של העישון על השיניים ועל רקמות הפה – עלייה בשכיחות סרטנים של חלל הפה (החניכיים, הלשון, בלוטות הרוק, השפתיים, החך הרך והחך הקשה, ריריות רכות ועוד). חשוב לדעת שעישון נרגילה גם הוא מסוכן כמעט באותה מידה, בניגוד למה שחושבים.

כמו כן בקרב מעשנים יש שכיחות גבוהה יותר של דלקות חניכיים ומחלות חניכיים, שעלולות להוביל לאובדן שיניים גם אם הן בעצמן במצב תקין. יש קשר מובהק לזיהומים קשים ולירידה ביכולת הריפוי, כולל כשלונות של ניתוחי השתלות וזיהומים סביב שתלים. יש עלייה בשכיחות של מחלות זיהומיות ומחלות של בלוטות רוק, שיגרמו גם ליובש פה והחמרה במצב העששת (ריקבון השיניים) ושל מחלות חניכיים.

כמובן שיש ריח נלווה קשה של עשן הסיגריות, גם מחלל הפה ורקמות הפנים, הצהבה של השפתיים והעור סביבן ואף השיער (לבעלי זקן/שפם).

ולבסוף, גם מבחינה אסתטית ברור שעישון כבד פוגע במראה השיניים, שתראנה צהובות יותר ופחות אסתטיות. כתמי העשן גם יכתימו סתימות לבנות ויכערו אותן, כמכן ציפויי חרסינה וכתרי חרסינה.

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...