מאמרים מקצועיים

"BODY DYSMORPHIC DISORDER" והקשר לתחום האסתטיקה

ד"ר חן חג'בי.מבין מייסדי קורס האסתטיקה בהר"ש, מרצה באוניברסיטת ת"א לרופאי השיניים בתחום האסתטיקה.

חידושים בתחום האסתטיקה ותופעת ה: BDD במטופלים המיועדים לעבור הליך אסתטי.

כיום יותר מתמיד אנו חשופים לעולם המדיה במדיה החברתית, בטלוויזיה בסרטים ובערוצים נוספים.

המטופלים נחשפים למובילי דעת קהל ומפורסמים ,אשר לרוב ישתמשו בפילטר/פוטושופ ע"מ להגיע לתמונה "המושלמת". בימינו המטופלים קוראים על "הבשורה" או הטיפולים החדשים בתחום ,דרך הרשתות החברתיות. כיום ניתן לראות תמורה משמעותית בה ישנה זליגה של הטרנדים במדיה החברתית לפרקטיקה הפרטית, שפתיים ולחיים המוזרקים יתר על המידה או לא על פי הסטנדרט המקובל.

יש לציין שהמדיה היא כלי מצויין וחלק בלתי נפרד מעולם האסתטיקה, מצד שני ישנה דרישה מתמדת מצד המטופלים לבקש טכניקת הזרקה מסוימת/חומר מילוי כזה או אחר ואף להראות כמו האדם המופיע באותה התמונה. מכאן יוצא שהרשתות החברתיות הן גורם משמעותי בעיצוב תודעת הצופים והדרישה הגוברת לאסתטיקה בקרב המטופלים. 5%-15% מסה"כ המטופלים המבקשים לעבור טיפול אסתטי במרפאותינו סובלים מהתופעה.

אספקט נוסף זהו השימוש הגובר בחומרים ביוסטימולטורים ,כגון :PLLA,CAHA,PCL לשם שיפור טקסטורת העור.

"הפרעת גוף דיסמורפית" (BDD),הינה אבחנה נפשית, המתאפיינת במחשבות טורדניות המתמקדות בפגמים הגופניים של הפרט, לרוב הפרעה זאת מלווה בתסמיניOCD :,חרדות ודיכאון. שכיחות התופעה באוכלוסייה הכללית היא בין 1-3% אך מוערך כי האחוזים גבוהים יותר במטופלים המבקשים לעבור טיפול אסתטי 5-10%. מחקרים רטרוספקטיביים מצאו כי הטיפול האסתטי במטופל עם BDD לא מניב הטבה בסימפטומים. יותר מכך 95% מאותם מטופלים טענו שאין שיפור או שהטיפול לא צלח מבחינתם. הקשר בין הפרעה זאת לטיפולי אסתטיקה ואסתטיקה דנטלית הוא ברור, שהרי מטופל עם הפרעה זאת יחפש מזור ע"י ביצוע חוזר של טיפולים מעין אלה.

תמורה נוספת שחלה בשנים האחרונות היא הופעת הביוסטימולטורים בארגז הכלים של הרופא. הביוסטימולטורים הינם חומרים שלאחר הזרקתם ,ישנה התעוררות של תהליכים ביולוגיים ברקמה ועל כן ייצור של קולגן ( (TYPE 1אלסטין ופיברובלסטים המביא להתעבות הדרמיס ולשיפור מרקם. כמו כן ,ישנה הפרדה בין חומרי BS( ,(Biostimulationלבין חומרי BR (Biorevitalization) שמטרתם לתת הידרציה לעור(לא נצפו שינויים היסטולוגיים לעומת ביוסטימולטורים) ע"י הוספת חומרים ביואקטיביים כגון: ויטמינים,מינרלים,חומצות אמינו,אנטיאוקסידנטים וכ'ו לחומצה ההיאלורונית (מצולבת או לא) .

כחלק מהתהליך הטיפולי עלינו להכיר את תופעת ה: BDD ולהקפיד על תיאום ציפיות מול המטופלים

באופן הער לתופעת ה-BDD. למרות הקונצנזוס המתרחב בקרב הרופאים לגבי קונטראינדיקציה לטיפול במטופלים עם BDD, חשוב לבצע הערכה לגבי המוטיבציה והציפיות כמו כן תשאול לגבי רקע פסיכיאטרי או BDD שאובחן בעבר. כמו כן ,עלייה בדרישה מצד המטופלים למראה טבעי מנחה אותנו הרופאים לשפר את טכניקות ההזרקה ולהיחשף לחומרי מילוי ביוסטימולטורים מלבד חומרי המילוי שבסיסם חומצה היאלורונית.

על הכותב:

ד"ר חן חג'בי DMD עוסק באסתטיקת הפנים והצוואר מעל 10 שנים,בעל קליניקות פרטיות.

מבין מייסדי קורס האסתטיקה בהר"ש, מרצה באוניברסיטת ת"א לרופאי השיניים בתחום האסתטיקה.

התחברות

בודק...