מאמרים מקצועיים

שתל או גשר? חוסר שיניים והפרעות סגר– למה חשוב לשחזר שיניים חסרות?

שתל או גשר? חוסר שיניים והפרעות סגר– למה חשוב לשחזר שיניים חסרות?

ד"ר גיא וולפין – מנהל הפורום

במקרה של שן קדמית חסרה, רוב המטופלים ישלימו את החוסר במהירות, בגלל הפרעה אסתטית. אך כאשר שן אחורית חסרה, למשל אחרי עקירה או ריקבון שגרם להרס הכותרת כולה ורק נותרו שורשים בתוך עצם הלסת, לא כולם ימהרו לתקן את המצב, וידחו את הטיפול מסיבות שונות. יש חשיבות רבה לתקן את חוסר השיניים גם בשיניים אחוריות, וזו טעות לחשוב שבגלל שנותרו עוד שיניים שאפשר ללעוס איתן, המצב לא יחמיר ואין סיבה לדאגה.

כאשר אנו לועסים, קיים שיווי משקל במערכת הלעיסה שמבוסס על קשת שיניים שלמה: לחצי הלעיסה שהינם בעיקר על השיניים האחוריות (הטוחנות והמלתעות) מתפזרים בצורה סימטרית מימין ומשמאל, ומנוטרלים. כאשר שן חסרה בעקבות ריקבון קשה או עקירה, קשת השיניים נפגעת, ועלולה להתחיל שרשרת אירועים שמחמירה את המצב ומשפיעה לרעה על מערכת הלעיסה כולה.

הפרת שיווי המשקל בין השיניים באותה לסת וכן בסגר מול הלסת הנגדית עלול להביא לתזוזת שיניים ממקומן הטבעי אל כיוון השן החסרה.
מקרה שכיח הוא שהשן האחורית לשן שנעקרה תנוע באלכסון קדימה (נקרא מזיאליזציה/טילט/שיפט).
מקרה שכיח נוסף הוא שהשן שממול בלסת הנגדית תעבור בקיעת יתר ותצא ממקומה הטבעי (נקרא בקיעת יתר, או over-eruption).

תזוזות שיניים - קשת שיניים שלמה        תזוזות שיניים - שן אחורית נעקרה

 כאשר יהיו שינויי סגר ותנועות שיניים, עלולות להיווצר בעיות נוספות, כמו החמרה של הצטברות פלאק ואבנית, דלקות חניכיים, קשיים בלעיסה, ריקבון ועששת, רגישות בצוואר השן, דלקות בעצב השן ואבצסים ועוד.

ככל שהזמן עובר ללא טיפול, יהיה קשה יותר ויותר לטפל בהפרעות הסגר שנוצרו. למשל, לא בטוח שיהיה מקום לשתל וכתר במקום השן החסרה. כמו כן יש לזכור שעצם הלסת שנותרה לאחר עקירה עלולה להיספג יותר ויותר, והשיניים הסמוכות תהיינה גם הן בבעיה של חוזק עצם לסת ורקמות חניכיים סביבן.

 

פתרונות אפשריים
שתל וכתר – השתל הוא פעולה רוטינית במרפאות שיניים, ועליו יורכב כתר שישחזר את השן החסרה.
גשר – הגשר הוא מספר כתרים מחוברים ביניהן, חלקם מורכבים על שיניים קיימות וביניהם הכתרים שישלימו את השן או השיניים החסרות
תותבת חלקית – להשלמת החוסר באופן זמני או קבוע (למידע על שיניים תותבות)
בילדים – "שומר מקום", שימנע תזוזות שיניים וישמור על המקום בקשת לטובת השן שעתידית לבקוע.

 פתרונות לשן אחורית חסרה:  שתל בודד או גשר 3 שיניים

כאשר חסרות כל השיניים האחוריות, נוצר מצב חמור שמכונה "קריסת מנשך אחורי" (Posterior Bite Collapse). מצב זה אופייני לאחר מחלת חניכיים (פריודונטיטיס) מתקדמת ו/או בעקבות הזנחה ממושכת וחוסר טיפול.

ראה גם בסירטון אנימציה קצר את הסיבוכים האפשריים:

החמרה במצב: כאשר המשנן האחורי חסר ואין סגירה/לעיסה באיזור הטוחנות והמלתעות, עומסי הלעיסה יהיו רק על הניבים ועל החותכות. שיניים אלו  אינן מיועדות ללעיסת מזון, הן בעלות שורש אחד ועצם הלסת סביבן דקה יותר. העומסים עליהן גדולים מדי במצב זה, ובמיוחד אם יש מחלת חניכיים והשיניים אינן יציבות בתוך הלסת, עלולה להיות תזוזת השיניים החותכות קדימה ובאלכסון, לכיוון השפתיים, היווצרות רווחים ביניהן (flaring), השפתיים ינועו גם קדימה ויהיה קושי בסגירן והצמדתן זו לזו, המצב הפריודונטלי (מצב החניכיים) יחמיר, עד לאובדן השיניים, ועצם הלסת והחניכיים באיזור.באיזור האחרוי, בהיעדר תמיכת השיניים הלחיים עלולות לשקוע פנימה וגם להשפיע לרעה על המראה הכללי של הפנים.

מצב זה כמובן יהיה קשה עוד יותר לתקן, יצריך השתלות שיניים והשתלות עצם לסת וזמן החלמה מממושך, ובוודאי עלות כספית גדולה.

 תזוזות שיניים - קריסת משנן אחורי - flaring   תזוזות שיניים - קריסת משנן אחורי - flaring 2

תזוזות שיניים - קריסת משנן אחורי - flaring 3

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...