מאמרים מקצועיים

שיניים רגישות – רגישות יתר דנטינלית – מדוע השיניים רגישות גם אם אין חור? ואיך לטפל?

שיניים רגישות – מדוע יש לי רגישות בשיניים ואיך לטפל?

רגישות יתר דנטינלית

 ד"ר גיא וולפין, ביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א

 

בממוצע 25% סובלים משיניים רגישות. חלק סובלים מהמצב מדי יום כאשר שותים או אוכלים משהו קר/מתוק/חמוץ וכולי, וחלק אף רגיש יותר וסובלים כאשר נושמים (במיוחד בחורף, כשהאוויר קר). בדרך כלל אלו שסובלים יותר משיניים רגישות הם צעירים (20-45), כאשר נשים סובלות יותר מגברים, עם בעיות חניכיים או צחצוח שגוי (ויש עוד סיבות). בדרך כלל הכאב הוא חד וקצר ולא ארוך וממושך.


האבחנה שקובעת "שיניים רגישות" ראשית חייבת להיות לאחר בדיקה יסודית קלינית ורנטגנית של רופא השיניים, שיקבע שהשן בריאה אך רגישה. יש לשלול מצב של חור בשן, סדק, סתימה שבורה, דלקות חניכיים ועוד, כדי להגיע לאבחנה הנכונה ולטיפול הנכון. למעשה רוב המטופלים שסובלים משיניים רגישות אינן פונים לעזרה מקצועית מרופא השיניים או השיננית, וחבל.


המצב מכונה בשמות רבים: שיניים רגישות, רגישות יתר דנטינלית, רגישות צווארית, רגישות בצוואר השן וגם 
Dentine hypersensitivity, Hypersensitive teeth, Hypersensitive dentine.

מה הסיבה לשיניים רגישות?
הסיבה העיקרית לתופעה זו הוא איזור של דנטין חשוף בצוואר השן. דנטין הוא החלק העיקרי שמרכיב את השן, והוא מצוי גם בשורשים וגם בכותרת השן. הרגישות הינה סובייקטיבית, ואינה תלויה בהכרח בכמות הדנטין החשוף ו/או בעוצמת הגירוי (במילים אחרות יש אנשים שלא סובלים בכלל למרות שהרבה דנטין חשוף, ויש אנשים שסובלים מאו כאשר רק מעט דנטין חשוף). בחלק מהקרים גם לא רואים את הדנטין החשוף והוא בגודל מיקרוסקופי.

במצב "נורמלי" בחלק הכותרת של השן (החלק שרואים בפה) הדנטין מצופה האמאייל שמגן עליו מפני החיידקים, מפני נזקים של שחיקה וחבלה ועוד. הדנטין שמרכיב את שורש השן אמור להיות מכוסה גם בעצם הלסת וגם ברקמות החניכיים. כך שבאופן רגיל הדנטין לא אמור להיות חשוף ברוב המוחלט של המקרים.
למרות שבדנטין עצמו אין עצבים, בדנטין עצמו יש תעלות שנקראות טובולי, ובתוכן יש שלוחות של העצב שגורם לרגישות, והוא מוקף בנוזל שנמצא בתעלה הזו. גירוי של הדנטין החשוף וקצוות הטובולי (בגלל שינוי טמפרטורה, מגע, חומציות/מתיקות/מליחות וכולי) יגרום לשינויים מולקולריים של נוזלים בתוך השן ולתזוזת הנוזלים סביב העצב, דבר שיגרור גירוי של העצבים שבתוך החלק הפנימי של השן, ותגובת כאב.




מדוע יש דנטין חשוף?
הסיבות העיקריות שהמצב משתנה ולעיתים הדנטין נחשף, מה שעלול לגרום לשיניים רגישות הן:
1. איזורי נסיגת חניכיים לאחר דלקות חניכיים וטיפול בהן:  60-98% מהמטופלים הפריודונטליים מתלוננים על "שיניים רגישות" לאחר טיפול להסרת אבנית. זאת בגלל שהאבנית (שכבת חיידקים מסויידת שדבוקה לשן גרמה לנסיגת חניכיים, וכעת השורש החשוף מגורה, במיוחד מייד לאחר הטיפול)

רגישות צווארית, שיניים רגישות, דלקת חניכיים, כאב בשיניים, צחצוח אגרסיבי


2. איזורי נסיגת חניכיים לאחר כירורגיה: עקירות, ניתוחים, השתלות וכו'
3. איזורי נסיגת חניכיים לאחר טיפולים אורתודונטיים
4. דנטין חשוף מלידה (10% מהמקרים)
5. איזורי שחיקת חניכיים ו/או שיניים בגלל
צחצוח אגרסיבי – abrasion – שהוא צחצוח חזק מדי ושגוי או במרשת גסה מדי, דבר שגורם לנזק לחניכיים ו/או לשיניים עצמן.


6. הרגלים מזיקים (פארא-פונקציות): אלו הרגלים שאנשים מפתחים ויגרמו במשך הזמן לנזק לשיניים ואולי גם למפרק הלסת. בין ההרגלים הנפוצים המזיקים הם חריקת שיניים (ברוקסיזם), הידוק שיניים, לעיסת חפצים קשים או החזקתם בפה

 

פתרונות אפשריים לשיניים רגישות

 

  1. כאמור קודם כל יש לאבחן את המצב ולטפל בחורים, סתימות שבורות, דלקות חניכיים וכולי. בהיעדר טיפול המצב כמובןיחמיר
  2. שנית, לקבל הדרכה יסודית מרופא השיניים או מהשיננית כיצד לצחצח שיניים בצורה הנכונה, עם מברשת נכונה ומשחה מתאימה, כמו גם להיעזר בשטיפות פה, חוט דנטלי, קיסמים, מתזי מים ועוד.
  3. משחות שיניים לטיפול בשיניים רגישות: חלק מהמשחות מכילות חומרים שמפחיתים את רמת הרגישות של העצב בשיניים. משחות אחרות מכילות חומרים שאמורים לצפות את השורש והדנטין החשוף וכך להפחית את רמת הגירוי שנגרם. בכל אופן אין משחה אחת שהיא הטובה מכולן, ועל כל אחד המשחה תשפיע אחרת. העצה כאן היא לבחור אחת מהמשחות ולהקפיד לצחצח רק איתה לפחות חודש ולראות מה המצב: אם יש שיפור משמעותי, נהדר. אם לא – לבחור משחה אחרת ולצחצח רק איתה לפחות חודש. כך עד שמוצאים את הסוג שמתאים באופן אישי לך. כמובן שהנ"ל צריך להיות לפי ההנחיות שקיבלת מהצוות הרפואי כיצד לצחצח נכון.
  4. טיפולים אחרים: אם לא מוצאים שום הקלה הרופא צריך לשקול התערבות במרפאה – למשל ציפוי השורש בחומרים מיוחדים במרפאה. במקרים קיצוניים במיוחד לעיתים אין מנוס אלא מלבצע טיפול שורש או לבצע טיפול כירורגי של השתלת חניכיים על האיזור החשוף.

קרא עוד על דלקות חניכיים ומחלות חניכיים, הגורם העיקרי לנסיגת חניכיים והופעת רגישות צווארית

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...