מאמרים מקצועיים

שחיקה חומצית כרונית של השיניים: כיצד לאבחן ולמנוע נזקים

 שחיקה חומצית כרונית של השיניים: כיצד לאבחן ולמנוע נזקים

acid erosion of the teeth

 

 ד"ר גיא וולפין – ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

 

חשיפה לחומצות בפה בגלל תזונה עתירה בחומצות, שפשוף השן בחומצה, הקאות מרובות ומיצי קיבה בפה, עלולה לגרום לתופעה של שחיקה חומצית: החלשות האמאייל ואף הדנטין בגלל חומצות שאינן בגלל הפרשות החיידקים. השחיקה החומצית באופן כרוני תגרום לנזקים משמעותיים ובלתי הפיכים לשן, תחליש את המבנה הפיזי שליה, ותגרום לרגישות ולנטייה גדולה מהרגיל לשברים בשן ולעששת (חורים)

אם בנוסף לשחיקה החומצית באופן כללי גם המטופל אינו משקיע זמן איכותי בטיפול בבעייה וסובל באופן כללי מחוסר מודעות ומהיגיינה אוראלית נמוכה, ייגרמו נזקים נוספים והמצב בפה יחמיר. שחיקה חומצית יכולה להיות בכל גיל נתון באופן כרוני (למשל בגלל מיצי קיבה בפה או בולימיה), או באופן זמני (למשל הקאות בעת הריון), כמו כן שחיקה חומצית עלולה לפגוע אף בחוזקם של כתרים קבועים (למשל להמיס את החרסינה) ו/או סתימות, ולא רק פוגעת בשיניים עצמן.

 

 סיבות עיקריות לשחיקה חומצית של השיניים 

1. עליית מיצי קיבה חומציים אל חלל הפה

באורח חיים באופן רגיל לא אמורות להיות חומצות מהקיבה בתוך חלל הפה: לקיבה יש סוגר מיוחד, שתפקידו למנוע את עליית מיצי הקיבה חזרה אל הושט ומשם לפה. אבל ישנן קבוצות מסויימות שהינן בכל זאת בסיכון, שעלולות לסבול מנזק בלתי הפיך לשיניים. יש לדעת שאם מקיאים, אין לצחצח שיניים מייד אחרי ההקאה: השפשוף כאשר השן מכוסה בחומצת הקיבה מחמיר עוד יותר את המצב!

  • נשים בהריון עם ריבוי בחילות ו/או הקאות בהריון: אופייני בעיקר בשליש הראשון של ההריון. כמו כן יחמיר אם מתפתחת נטייה למתוק/חומצי. 
  • בולימיה: הרגל של הקאה לאחר הארוחה בכדי להרזות, מחלה שתוקפת בעיקר נערות או נשים צעירות.
  • reflux: תפקוד שער הקיבה אינו תקין, נגרמת עליית של חומצות מהקביה לפה באופן כרוני.

2. חומצות רבות בתזונה

אנשים שנוהגים לאכול או לשתות מזונות ומשקאות עתירים בחומצות מהטבע (כמו פירות הדר ועגבניות), או מתוק באופן מלאכותי (למשל מיצים ומשקאות ממותקים), יסבלו יותר משחיקה חומצית של השיניים ומנטייה לעששת

  • פירות וירקות, שתייה ממותקת: תזונה שכביכול בריאה, פירות וירקות, כולל מיצי פירות, עלולה לגרום לשחיקה חומצית: למשל פירות הדר (ובמיוחד לימון), תותים וענבים, שמכילים סוכר רב באופן טבעי, מלפפונים חמוצים, עגבניות ועוד. מסוכנים במיוחד המשקאות שהינם גם מסוכרים וגם חומציים, כמו קולה ולימונדה. גם דיאט קולה הינה חומצית.
    למשל החומצה שבלימון הינה אחת החומצות המזיקות ביותר לשיניים בשל חומציותה הגבוהה. לימונדה ממותקת נחשבת לא פחות מזיקה מאשר קוקה קולה. על כן בהחלט עדיף להימנע מכך, או לפחות להפחית, למהול במים, ולשתות עם קש.
  • ממתקים וחטיפים: מכילים פחמימות רבות ואף נדבקים לשיניים. גם חטיפים מלוחים מעלים את החומציות בפה, וכמובן שהמתוקים עוד יותר!
  • תזונה חומצית אחרת: קפה/תה, רוטב לסלט, יין ועוד, גם הם חומציים.

 

3.  גורמים מחמירים נוספים 

  • הרגלי צחצוח לקויים: צחצוח גרוע של השיניים, הימנעות משטיפות פה המכילות פלואוריד שמנטרל את החומציות, צחצוח אגרסיבי, חוסר טיפול במרפאת השיניים ועוד.
  • תרופות סבתא להלבנת שיניים. שימוש בחומצות כדי לנסות להלבין את השיניים יגרום לנזק בלתי הפיך.
  • יובש פה, פה שורף: מצב כרוני של יובש פה בגלל הזדקנות, מחלות שונות שפוגעות בהפרשת הרוק, תרופות שכתופעת לוואי מייבשות את הפה, וריבוי תרופות באופן כללי, שגם ידוע כגורם ליובש פה, יגרמו לעלייה בחומציות בפה, שכן הרוק מנטרל את החומציות ומגן על השיניים. במיוחד סובלים אנשים שחולים בסרטן ראש צוואר ועוברים כמותרפיה והקרנות. ישנם אנשים שמצבם כה קשה, עד שמרגישים כאילו הפה בוער ועולה באש: תסמונת הפה השורף – burning mouth syndrome.
  • תינוקות ועששת הבקבוק: אם ההורים נותנים שתייה ממותקת בבקבוק, ובמיוחד כשהתינוק ישן עם בקבוק כזה בפה, ריבוי הסוכרים יגרום לעששת חמורה בשיני החלב של התינוק ולנזק קשה ובלתי הפי – עששת הבקבוק פוגעת בכל השיניים בפה, גם בחותכות שבדרך כלל לא נפגעות מעששת. כך גם מריחת הפטמות/המוצץ בדבש/ריבה/סוכר בכדי לעודד יניקה ומציצה.

 

 * לקראת הקיץ ועונת הבריכות (  ), טיפ לשחיינים ולשחקני כדור מים: הידעתם? שהייה של זמן רב בבריכה ובתדירות גבוהה עלולה לפגוע בבריאות השן, ובמיוחד אם המים בבריכה הינם חומציים. הכלור שבבריכה גורם נזק לשכבת האמייל, נזק שהולך וגדל ככל שעובר הזמן. נזק זה נקרא "שחיקה חומצית" של השיניים. עלולים גם להיווצר שוב ושוב כתמים על השיניים, בגלל החשיפה לכלור וסיכון להתפתחות נקבים מיקרוסקופיים באמאייל המוחלש.

אז מה עושים? התשובה פשוטה… לאחר שחייה בבריכה כדאי לבצע שטיפת פה עם מים, ועדיף גם עם מי פה המכילים פלואוריד ו/או ללעוס מסטיק ללא סוכר מספר דקות, או סוכריה ללא סוכר וכולי. בעת הביקור אחת לכמה חודשים במרפאת שיניים לטיפול התקופתי כדאי גם לבצע טיפול מקומי בפלואוריד, שיסייע להפחית את הנזק ויחזיר את השיניים למצב תקין ובריא, במיוחד לילדים. 

איבחון שחיקה חומצית 

  • בבדיקה השגרתית יש לשים לב גם לתופעות של שחיקה חומצית, במיוחד אם יש יובש פה וביוחד אם שמים לב שלחקיה האופיינית בשיניים. אם אתם חושבים שיש לכם פגיעה חומצית בשיניים, או נמנים על אחת מקבוצות הסיכון שתוארו לעיל, עדכנו את רופא השיניים ואת השיננית בכדי לקבל עצות לטיפול במצב.
  • בדרך כלל החותכות נפגעות יותר, בעיקר על רקע של הקאות מרובות, אם כי תתכן פגיעה גם בטוחנות ובשאר השיניים.
  • בשן שנפגעה משחיקה חומצית החלק החיצוני (האמאייל) נראה שקוף יותר ודק, לעיתים קצה השן ייראה שקוף או בצבע כחלחל, בעיקר בחותכות מקדימה.
  • לעיתים המראה הכללי של גוף השן עצמו ייראה צהבהב יותר, בגלל שהאמאייל נמס והדנטין (שהינו צהבהב/חום) נחשף.
  • לעיתים נשברים חלקים קטנים מהשן, למשל הקצה החד (הלהב), או שנוצרים איזורים לא חלקים בשן (שקעים, חרירים, חריצים וחספוס) שמעידים על שחיקה חומצית.,

 

מניעת הנזקים של שחיקה חומצית

  • הפחתת מזון ושתייה חומצית ו/או ממותקת ו/או דביקה. אם בכל זאת מדי פעם שותים מיץ/קולה , שתה עם קש.
  • שתייה מרובה של מים וחלב.
  • לאחר שתייה/מזון חומצי/הקאה/עליית חומצה לפה, אל תצחצח שיניים מייד. עדיף לשטוף את הפה עם מים או  שטיפת פה המכילה פלואוריד. כדאי גם ללעוס מסטיקה בלי סוכר או סוכרייה בלי סוכר, כדי לעודד את הפרשת הרוק שינטרל את החומציות בפה.
  • לא לצחצח שיניים או לנסות להלבין שיניים עם תרופות סבתא.
  • במרפאת השיניים: בדיקה יסודית כל 3-4 חודשים לקבוצות הסיכון, הדרכה יסודית בהיגיינה אוראלית מתאימה ועצות בתזונה נכונה, טיפול באפליקציות של פלואוריד. במקרים קשים כדאי לבקש שהרופא יכין סד לילה סיליקוני רך, שהוא תבנית המותאמת אישית למטופל, ובה יוכל למרוח בבית תכשירים מיוחדים ולהניח בתוך הפה למספר דקות כל שבוע.
  • יובש פה קיצוני: בקש מהרופא המלצה על ג'לים מיוחדים ושטיפות פה שמתאימות
  • סתימות ושיחזורים: הרופא ישתמש בחומרים שמתאימים למצב, למשל סתימות שנדבקות בחוזקה לשן ומשחררות פלואוריד, ולכות שאפשר לצפות בהן איזורים שנפגעו מהחומצה. שן שכבר עברה נזק רציני יותר לעיתים צריכה לעבור טיפול משקם, כמו ציפויי חרסינה ואפילו כתרים. כדאי לבצע ציפויים דקים במיוחד שיהוו אמאייל מלאכותי, ואם יש צורך בכתרים, להשקיע בכתרים מאוד איכותיים ומדוייקם.

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...