מאמרים מקצועיים

קו-אנזים Q10: תוסף מזון הומיאופטי לשיפור מצב דלקת החניכיים, אפטות ועוד

קו-אנזים Q10: תוסף מזון הומיאופטי לשיפור מצב דלקת החניכיים, אפטות ועוד
ד"ר גיא וולפין – בית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל-אביב

הקו-אנזים Q10 הינו תוסף מזון הומיאופטי שמוכר לרפואה המשלימה מזה שנים רבות, ואף מוכח מחקרית כי מסייע לחזק את הגוף ולמנוע או לעכב את ההחמרה של מחלות שונות. Q10 (שנקרא גם ויטמין Q10, וגם יובי-קווינון), נמצא באופן טבעי במיני מזון שאנו צורכים, כגון בשר, ביצים , דגים, ברוקולי ותרד, אך אינו מופק ברמה מספקת עי" תזונה בלבד, ובמיוחד ככל שאנו מזדקנים. לכן ההמלצה היא להשתמש בו כתוסף מזון יומיומי, ולא להסתפק בתזונה.

Q10 מוכר שנים רבות לרפואה האלטרנטיבית, ובשנים האחרונות מתפרסמים מחקרים רבים ברפואה הקונבנציונלית שמוכיחים את יעילותו כתוסף מזון יעיל בשיפור יעילות המערכת החיסונית ולשפר מצב הלב וזרימת הדם בגוף, וכן למנוע או להקל על מחלות שונות, בנוסף לטיפול הרפואי והתרופתי, כגון דלקות חניכיים ומחלות חניכיים, אפטות, לחץ דם גבוה, סוכרת, אלצהיימר, פרקינסון ועוד. יש להדגיש כי הטיפול בQ10 הינו כתוסף מזון ולא במקום הטיפול הרפואי ו/או התרופתי במחלה. במחקרים שונים הוכח כי מטופלים שבלעו מדי יום Q10 בנוסף לטיפול הרפואי והתרופות הרגילות, עברו במצבם שיפור גדול ומהיר יותר.

כיצד משפיע הקו-אנזים Q10
הוכח מחקרית כי Q10 מנטרל ומעכב מולקולות הרסניות מחמצנות שנקראות "רדיקלים חופשיים", שגורמות להזדקנותם ומותם של תאים בגוף. ע"י עיכוב מולקולות אלו, תאים שונים מאריכי חיים יותר, ותפקודם משתפר. בין התאים והרקמות שמושפעים באופן חיובי הם שרירים, תאי עצב, רקמות קולגן, תאי מערכת החיסון, כדוריות דם ועוד.

מחלות לב: נמצא כי Q10 מחזק את פעילות הלב ומשפר את יכולת הלב לספק חמצן לגוף. נמצאה ירידה בסימפטומים של אנגינה פקטוריס (תעוקת חזה), ירידה בלחץ הדם, זירוז בקצב ההתחדשות של כלי דם אחרי התקפי לב (אנגיוגנזיס), הפחתה בLDL (הכולסטרול "הרע") ועלייה בHDL (הכולסטרול "הטוב") ועוד.
 

מחלות שונות: קו-אנזים Q10 הוכח שמשפר את מצבם של חולי פרקינסון, ניוון שרירים, אלצהיימר, סוכרת, רפואת עיניים, מחלות כליות ועוד. כמו כן Q10 הוכח שמסייע לריפוי תהליכים דלקתיים, ירידה במשקל, שיפור תנועתיות הזרע, צמצום הופעת מיגרנות וכאבי ראש ועוד.

דלקות חניכיים, מחלות חניכיים, אפטות: עיכוב מולקולות הרדיקלים החופשיים שתורם לזרימת דם וחמצן, שיפור המערכת החיסונית, זירוז יצירת רקמות הקולגן בחניכיים הובילה להגברת קצב הריפוי של דלקות החניכיים ומחלות חניכיים, והכיסים הדלקתיים האופייניים בחניכיים עברו צמצום משמעותי יותר וריפוי מהיר יותר. זאת במקביל לטיפול הרפואי הרגיל, כמו הסרת אבנית, הקצעות שורשים, חומרי חיטוי בשטיפות פה ושיפור רמת הצחצוח וההיגיינה האוראלית. נמצא גם כי לאחר השתלות וניתוחי חניכיים מטופלים שנטלו Q10 עברו החלמה מהירה יותר. במטופלים שסובלים באופן כרוני מהופעת אפטות (פצעים דמויי שלפוחיות שורפות ברקמות הרכות בפה) נרשם שיפור במצב לאחר נטילה ממושכת של Q10, כנראה בגין השיפור בזרימת הדם ויעילות המערכת החיסונית בגוף.
 

דרכי טיפול מומלצות

  • Q10 הינו טיפול משלים בלבד לטיפול הרפואי והתרופתי, ואין להפסיק או להפחית את המינונים או את הטיפולים ללא אישור הרופא המטפל!
  • אין צורך במרשם רופא לקו-אנזים Q10 , כיוון שהינו תוסף מזון, אך מומלצת התייעצות עם מומחה לרפואה סינית, הומיאופת, תזונאי, נטורופת וכולי. מומלצת התייעצות גם עם הרופא המטפל במחלה.
  • יש לצרוך Q10 לפחות 4-6 שבועות כדי להתחיל לשים לב אם יש שיפור במצב או לא. אם מפסיקים, לרדת בהדרגה במינון עד לאפס, ולא בבת אחת.
  • המינון הממוצע הוא 50-180 מ"ג ליום. יש לבלוע לאחר האוכל, לא מומלץ לפני השינה. חולי לב, סוכרת, פרקינסון ואלצהיימר בדרך כלל מקבלים מינון גבוה יותר. ישנם מוצרים שונים של Q10 לבליעה, לעיסה או מציצה.
  • לבעיות חניכיים אפשר במקביל לבליעת ה Q10 גם לבצע עיסוי של אבקת ה Q10 מהולה במעט שמן זית, עם האצבעות או עם מברשת עדינה.
  • ישנם מוצרים משלימים נוספים שמכילים את ה Q10במקביל לתוספי מזון אחרים שיכולים לשפר את המצב, כמו מולטי-ויטמין, אבץ, L-ליזין, אספרגילוס, ויטמין E ועוד.
  • אין קבוצות סיכון ידועות ספציפית ל Q10, אך מחוסר נתונים מדעיים מומלץ לא להשתמש בהריון ובהנקה, ובאנשים שנוטלים ווארפארין או קומאדין (תרופות נוגדות קרישת דם).
  • תופעת לוואי נדירה – הינה שלשולים וכאבי בטן.

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...