מאמרים מקצועיים

קורונה, סטרס, בעיות בחלל הפה והמלצות ברפואת שיניים

קורונה קורונה, סטרס, בעיות בחלל הפה והמלצות ברפואת שיניים

ד"ר גיא וולפין – מנהל הפורום

כמה מילים על קורונה ובעיות שיניים, וכמה עצות בסיסיות וחשובות.


1. כולנו בסוג מסויים של סטרס, כל אחד בצורה זו או אחרת עובר תקופה לא קלה. אחת מתופעות הלוואי של סטרס הינה הופעה של
ברוקסיזם, מושג שמתאר חריקות שיניים (אופייני יותר ללילה) והידוק לסתות (אופייני יותר ליום). הברוקסיזם בקרב אנשים נורמטיביים יכול להופיע ע"ר סטרס, ובקרב אלו שכבר סובלים ממנו – להחמיר את המצב.
בחודשים האחרונים בהחלט אנו רואים במרפאות עלייה בנזקים שהברוקסיזם גורם: שחיקת שיניים וסדקים בשיניים, בכתרים ובסתימות. יש גם עלייה מובהקת בתלונות על
כאבי ראש, פנים ולסתות
. מכאן המסקנה פשוטה – הקורונה והעלייה במתח הנפשי גם עלולות להחמיר בעיות אלו במערכת הלעיסה. במידה והמצב כרוני עלולים להיגרם גם נזקים לחלקים אחרים במערכת הלעיסה, כגון כאבי ראש, צוואר ועורף, כאבים בשרירי מערכת הלעיסה, ועלולים להיגרם נזקים למפרק הלסת, כגון קליקים מהמפרק, נעילה, כאבים, הקטנה בפתיחת הפה ועוד. המצב חמור עוד יותר בקרב אלו שנוהגים לבצע פעולות שמזיקות למערכת הלעיסה ("פאראפונקציות"), כגון לעיסת מסטיקים, כסיסת ציפורניים, החזקת חפצים בין השיניים וכולי.
מה עושים? משתדלים להפסיק את ההרגלים המזיקים, מבקשים בדיקה יסודית עם רופא השיניים האישי ומבצעים סד לילה. במקביל 
מחפשים דרכים להפחתת הסטרס, כמו פעילות ספורטיבית קבועה, רפואה משלימה, יוגה, ובמקרים מסויימים גם טיפול פסיכולוגי ו/או תרופתי.

2. המצב יחמיר אף יותר אם בגלל הסטרס יהיו מצבים נוספים מזיקים, שיעלו את החשש להיווצרות חורים בשיניים ודלקות חניכיים בקצב מהיר מהרגיל. למשל יובש פה או עליית חומצות קיבה לחלל הפה (למשל בגלל הסטרס), עלייה ברמת צריכת הפחמימות היומית (בתור "אוכל מנחם – comfort food" ובגלל שאנשים נמצאים בבית הרבה יותר מהרגיל), וירידה ברמת ההיגיינה האוראלית (פחות צחצוח והקפדה בגלל ש"ממילא לא יוצאים מהבית" ובגלל שהאנרגיות ירודות).

3. חשוב לדעת שככל שישנה החמרה ברמת דלקות החניכיים ומחלות החניכיים, יש פגיעה בבריאות הכללית שלנו, כולל עלייה בסיכון להידבקות בקורונה ובמחלות אחרות.

4. הימנעות מטיפול שיניים בגין החשש מהקורונה משול בדיוק לכל טיפול אחר רפואי שאתם מבטלים. כל בעייה רפואית אשר דוחים את הטיפול בה עלולה להסתבך ולהחמיר. לדוגמא אם יש חור בשן הוא יטופל ע"י סתימה ובטיפול זול, פשוט ובודד. דחיית הטיפול עד למצב של כאבים וזיהום במקביל לדלקת בעצב יסתיים בטיפול שורש, מבנה וכתר, טיפול ממושך ויקר בהרבה. דוגמא אחרת, דלקות חניכיים, שאמורות להיות מטופלות בטיפול שגרתי ורוטיני עם השיננית או הרופא האישי. דחיית הטיפולים והימנעות מהם עלולה להחמיר את מצב החניכיים ועצם הלסת, כל שכן ליצור אתר זיהומי שמזיק גם לבריאות הכללית שלנו.

 קורונה ובעיות דנטליות - חריקות שיניים, בעיות חניכיים, עששת, כאבי ראש, כאבים במפרק הלסת, ברוקסיזם - ד''ר גיא וולפין

מה כדאי לבדוק לפני הגעה למרפאת השיניים?

  • ראשית, יש לוודא מול המרפאה עצמה אם יש שינויים בתוכנית הטיפול ודחיות. אם אתם אמורים להיות בבידוד – לבטל מייד את התור ולחכות לקבלת אישור מהרופא בקופ"ח/משרד הבריאות שאתם יכולים לסיים את הבידוד.
  • גם אם מתוכנן טיפול אך אינכם מרגישים בטוב, למשל שיעולים/נזלת/חום – להודיע מייד למרפאה על ביטול התור.
  • להגיע למרפאה תמיד עם מסיכה, לחטא ידיים, להימנע מלגעת באביזרים שונים (למשל במרפאה לא אמורים להיות יותר מגזינים ועיתונים). לקבוע תורים או לשלם אפשר גם בטלפון.
  • בהגיעכם למרפאה ימדדו לכם חום ויתשאלו אתכם לגבי בריאותכם. שימו לב שאינכם נכנסים לחדר המתנה צפוף, יש להקפיד על ריחוק חברתי ממטופלים אחרים שלא לצורך. במידה ויש עומס עדיף לחכות בחוץ ולבקש שיתקשרו אליכם כאשר מגיע תורכם.
  • להמתין בסבלנות עד לחיטוי חדר הטיפולים שנעשה היום בצורה שונה מהרגיל, פעולה שלוקחת זמן רב יותר, כולל אוורור החדר בין מטופל אחד לשני וחיטוי מערכת שאיבת הנוזלים. גם מערכות גז צחוק צריכות לעבור סטריליזציה – שימו לב שהן יוצאות משקית מנויילנת של חיטוי בתנור העיקור.
  • לשים לב שהצוות הרפואי עוטה חלוקים, כפפות ומסיכות. אפשר לבקש כפפות גם בשבילכם או להגיע מהבית עם כפפות.
  • לפני הטיפול יש לחטא את הפה בתמיסות חיטוי.
  • והעיקר – לא לחשוש לשאול את הרופא האישי שלכם ולהתייעץ איתו בכל דבר הקשור לנושא

לקריאה נוספת על ברוקסיזם (חריקות שיניים והידוק לסתות) ועצות לטיפול

 קישור לכתבה בנושא בחדשות ערוץ 13

 קורונה שיניים דנטלי

התחברות

בודק...