מאמרים מקצועיים

ציפוי חרסינה לשיניים – ליצירת חיוך מקסים בקלות

ציפוי חרסינה לשיניים – ליצירת חיוך מקסים בקלות
ד"ר גיא וולפין, ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

מי לא חולם על חיוך מושלם? כולנו רוצים שיניים צחורות, ישרות, סימטריות ובריאות. החיוך הוא חלק מכרטיס הביקור שלנו מול העולם – בעבודה, במשפחה, בקרב החברים, וגם סתם כך מול הראי. אחת הדרכים היא ציפוי חרסינה של השיניים הקדמיות. מהו ציפוי חרסינה וכיצד מבצעים – בסקירה הבאה

ציפוי חרסינה הינו שכבה דקה של חרסינה שמודבקת על החלק החיצוני של השיניים שנראות בחיוך, כאשר המטרה היא לבצע "יישור שיניים", צבע חדש ומראה אסתטי לשיניים שאינן "יפות", סגירת רווחים בין השיניים או דווקא הסוואת צפיפויות וליקויי סגר אחרים, הגנה על שיניים שבאמאייל שלהן יש פגמים רבים (מולדים או נרכשים), השלמת שיניים שנשברו לאחר חבלה או ריקבון עמוק ועוד.

ציפוי חרסינה לשיניים למינייטס חזיתית לומינירס EMAX וולפין

ראשית, יש לאבחן בצורה מקצועית ומדוייקת את עמדת השיניים, מרכיב הצבע בהן, האם יש סתימות ישנות, אם יש ריקבון, האם יש דלקות חניכיים וכולי – לא כל שן ולא כל מנח יבואו לפיתרון ע"י ציפוי חרסינה. בחלק מהמקרים יישור שיניים הוא הפיתרון הנכון, או לפחות החלק הראשון של יצירת החיוך המושלם, כשלאחריו בהחלט ישנם מקרים של שילוב בין שני התחומים – יישור שיניים ואסתטיקה דנטלית.

למשל, לא ניתן לתקן עמדה של שן שבולטת מאוד כלפי חוץ על ידי ציפוי חרסינה. למשל במצב של שן שבה יש ריקבון קרוב לעצב או שנשברה בחלקה הגדול, בדרך כלל נמליץ על טיפול שורש + מבנה ללא מתכת + כתר איכותי ללא מתכת. דוגמא נוספת, רווחים בין השיניים (דיאסטמות) – יש לוודא שאין שן עודפת כלואה בתוך עצם הלסת, או מבנה חניכיים ורקמות רכות שמפריע לעמדת השיניים. אם אין ממצא חריג, סגירת הרווח בין השיניים צריכה להיראות טבעית, ולא ליצור מראה של שיניים ענקיות או רחבות מדי: המטרה היא חיוך שייראה טבעי, אסתטי והרמוני, ולא שייראה מלאכותי וחריג.

חשוב לזכור שגם לציפוי חרסינה דק יש עובי, ולכן בחלק מהמקרים ניתן להדביק את ציפוי החרסינה על השן ללא השחזה של חלק מהשן, אך בחלק מהמקרים יש צורך בהשחזה מסויימת של החלק הקדמי של השן בכדי ליצור מקום לציפוי החרסינה. גם כאן

חשוב מאוד לאבחן את עמדת השיניים המקורית, שכן השחזות עמוקות מדי יהיו קרובות לעצב, ועלול להיווצר מצב של רגישות כרונית בעצב ולעיתים אף צורך בטיפול שורש, שבכלל לא הייתם צריכים לעשות מראש…

לכן יש חשיבות לבחירת הרופא, לוודא איתו את האבחנה ודרכי הטיפול, וכן לבחירת הציפוי עצמו. באופן כללי, כל ציפויי החרסינה מכונים "למינייט" ובעברית צחה "חזיתית", או למינייט חרסינה/למינייט פורצלן. ישנם ציפויי חרסינה רגילים, הנחשבים זולים יותר אך דרושים עובי גדול יותר והשחזה עמוקה יותר, בדרך כלל. סוג אחר של ציפויים, מודרניים יותר, הינם ציפויים מסוג "לומינירס" או ציפויים מסוג "e-max": בשיטות מיוחדות לחברות האלו הצליחו ליצור חרסינה שמצטיינת לא רק באסתטיקה, אלא גם בחוזק, ולכן אפשר להסתפק בהשחזה מינימלית של השן (או אפילו רק שפשוף קל) ולייצר ציפוי דק יותר שלא נופל בחוזקו מציפויי החרסינה הרגילים.

המצב הקלאסי והנפוץ הוא שיקום אסתטי על ידי ציפויי חרסינה של 4 השיניים העליונות החותכות, דהיינו בין 2 הניבים. מומלץ לבצע הלבנת שיניים לפני ציפויי חרסינה, וכמובן הסרת אבנית ולהיפטר מדלקות חניכיים.
אפשר כמובן גם להמשיך ולבצע ציפויים לכל השיניים שנראות בחיוך, ואז ההלבנה מיותרת.

במצב מורכב, שבו חלק מהשיניים זקוקות לכתרים וחלק לא, בהחלט ניתן לשלב בין שתי הטכניקות – לבצע כתרים מושלמים ללא מתכת בשילוב עם ציפויי חרסינה, ולקבל כך חיוך מושלם והרמוני.
במצב שבו יש עיוותים או הפרעות בצורת החניכיים, לאחר הטיפולים להסרת אבנית ולימוד הטכניקה הנכונה להיגיינה אוראלית, כדי לשמור על בריאות החניכיים והשיניים, אפשר לפסל ע"י מכשיר לייזר את צורת החניכיים, במקום לבצע ניתוחים עם דימומים, תפרים וכאבים, בפעולה שמכונה "ג'ינג'יבו-פלסטיקה" – ניתוח פלסטי של החניכיים.

ציפויי החרסינה צריכים להימדד בקפדנות וביסודיות, רק לאחר אישור המטופל שהחיוך החדש מוצא חן בעיניו ונראה טוב, אפשר להמשיך להדבקה. בניגוד לכתרים, שם אפשר להדביק עם דבק זמני, ציפויי חרסינה חייבים להיות מודבקים בצורה סופית לפני סיום המפגש.

הדבק הינו דבק מיוחד, שמבוסס על קישור כימי בין ציפויי החרסינה לבין האמאייל והדנטין של השיניים המטופלות, והינו חזק בצורה יוצאת דופן, ויחזיק מעמד שנים רבות.

יש לזכור שהחיוך החדש מלווה בתקופה קצרה של הסתגלות, גם למראה החדש, גם לעמדת השיניים וגם לפעמים לשינוי קל וזמני בצורת הדיבור. מומלץ לקבוע פגישת שיפורים לאחר שבוע לפחות, כדי לתת זמן להתרגל.
 הלבנת שיניים, ציפויי חרסינה EMAX, הלבנה ZOOM, ניתוח לייזר בחניכיים (1)

הלבנת שיניים zoom  וארבעה ציפויי חרסינה emax אסתטיקה דנטלית

 

 

ציפויי חרסינה לומינירס

ציפויי חרסינה לומינירס 2

אסתטיקה זירקוניה וציפויי חרסינה

 

 

 

רווח בין השיניים ציפוי חרסינה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...