מאמרים מקצועיים

צחצוח שיניים: איך כדאי לצחצח שיניים ולשמור על בריאות טובה של הפה?

איך כדאי לצחצח שיניים ולשמור על בריאות טובה של הפה?
ד"ר גיא וולפין – ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

כאשר לא מצחצחים שיניים בצורה הנכונה, עלולים להיות נזקים רבים, בעיקר בגלל הצטברות של חיידקים. החיידקים שנדבקו לשיניים ולחניכיים עלולים לגרום לריקבון (עששת) ולדלקות חניכיים. גם אם אין כאבים ולא מרגישים שיש חורים, זו טעות לחשוב שהכל בסדר, ובהחלט ייתכן שישנן בעיות בפה שאינכם מודעים אליהן. באופן כללי, כאבים בשיניים ו/או בחניכיים יופיעו רק כשהבעייה כבר במצב מתקדם. שמירה על צחצוח נכון והיגיינה טובה של הפה חשובה כדי למנוע בעיות אלו. מומלץ לפחות פעמיים בשנה להגיע למרפאה לביקורת ולניקוי, ולטפל בכל בעייה שמתגלה בהקדם. 


כיצד לצחצח את השיניים? המלצות ועצות להיגיינה אוראלית טובה

 

לצפייה בסירטון וידיאו על צחצוח שיניים בצורה הנכונה ועצות נוספות לחצו כאן

 

  • כדי למנוע בעיות כמו ריקבון שיניים (עששת) וכמו דלקות בחניכיים (ג'ינג'יביטיס ו/או פריודונטיטיס), מומלץ לבוא פעמיים בשנה למרפאה לצורך בדיקה וניקוי. בהזדמנות זו השיננית או רופא השיניים ישמחו להראות כיצד לצחצח בצורה הנכונה בבית, ולתת עצות נוספות, כמו איך משתמשים בחוט דנטלי בצורה הנכונה, איזו מברשת ומשחת שיניים מתאימות לכם, שטיפת פה וקיסמי שיניים שמתאימים למצב, ואביזרים נוספים. 
  • לנשים בהריון, לחולים במחלות כרוניות (סוכרת, לב, כליות וכולי), ולאנשים שסובלים מרמת עששת גבוהה ו/או שכבר עברו טיפולי שיניים רבים (למשל בעלי הרבה סתימות/כתרים/שתלים), ו/או בעלי נטייה לדלקות חניכיים כרוניות – מומלץ לבצע בדיקה וניקוי לפחות כל 3 חודשים. מלבד השמירה על בריאות הפה, פה שנמצא במצב טוב תורם לאיזון המצב הבריאותי הכללי של הגוף.
  • בכל מקרה כדאי לדעת שהטיפול במרפאה אינו גורם לנזק לשיניים ולחניכיים ולא מחליש אותן, אלא שומר עליהן ומחזק אותן. מחקרים רבים גם הוכיחו קשר בין הזנחה של בריאות הפה לבין הדרדרות במצב הבריאות הכללית של הגוף, וכן עלייה בסיכון להופעת מחלות שונות ו/או החמרה בהן, כגון מחלות לב, סוכרת, שבץ מוחי, סרטן, אלצהיימר, פרקינסון, אימפוטנציה, דלקות פרקים, הפלות/לידות מוקדמות ועוד.
  • יש לטפל בבעיות שיתגלו בהקדם, כדי שהמצב לא יחמיר. למשל, חור קטן במשך הזמן יהפוך לחור גדול, ואז במקום סתימה אולי כבר יהיה צורך בטיפול שורש וכתר. במקום טיפול אחד נקודתי עלול להיות צורך בסדרת טיפולים ארוכה, וכמובן גם כאבים והוצאות כלכליות גדולות בהרבה.
  • הזמן הנכון לצחצח שיניים – לאחר ארוחת הבוקר, לאחר ארוחת הצהריים, והצחצוח החשוב מכולם הוא ממש לפני השינה. כדאי לצחצח לפחות 2 דקות תוך הקפדה על ההוראות שקיבלתם במרפאה.
  • אם אתם מצחצחים מספר רב של פעמים ביום, ואפילו חזק, זהו דווקא נחשב צחצוח לא נכון. לא רק שלא תצליחו למנוע הצטברות חיידקים, אף עלול להיות נזק לשיניים ולחניכיים עצמן. כך גם אם משתמשים במברשת לא מתאימה, למשל גדולה מדי או קשיחה מדי.
  • המברשת הנכונה היא מברשת עדינה ולא גדולה, בעלת סיבים רכים ועדינים. אם עברו 3 חודשים, כדאי להחליף מברשת שיניים. אם סיבי המברשת כבר נראים מעוכים ולא ישרים וזקופים כדאי להחליפה.
  • מהי משחת שיניים טובה? למעשה כל אחת שמכילה פלואוריד ולא מוגדרת כ"מלבינה", "מסירת כתמים", "למעשנים" וכו', כיוון שאלו מכילות גרגרים גדולים שיכולים לגרום לשחיקת חומר השן המגן (האמאייל). יש משחות שמיועדות יותר לשיניים רגישות, יש כאלו שמוגדרות כמיועדות לבעיות חניכיים וכולי. באופן כללי כל משחות השיניים שמכילות יעילות אך ורק בתנאי שמצחצחים איתן שיניים בצורה הנכונה לפי הוראות הרופא / שיננית, וכדאי לזכור שגם אז אינן מונעות את חדירת החיידקים לפה ביחד עם האוויר שאנו נושמים, אלא מפחיתות את כמותם של החיידקים בפה ואת הנזקים  שהם גורמים.
  • כדאי גם בנוסף למברשת השיניים להשתמש בחוט דנטלי, קיסמים ומברשות מיוחדות, בהתאם למצב. יש לבקש מהשיננית או מרופא השיניים הדרכה בשימוש נכון בעזרים אלו.
  • אפשר וכדאי לאחר הצחצוח להשתמש גם בשטיפת פה המכילה פלואוריד. הפלואוריד מחסל חיידקים ומחזק את השיניים, וגם מרענן את נשימת הפה.
  • גם הלשון הינה מוקד להצטברות חיידקים, ולכן גם מקור לריח רע לעיתים. לכן כדאי גם להבריש את גם הלשון, ע"י מברשת השיניים או ע"י "מנקה לשון" מבית המרקחת.
  •  מתי להחליף את מברשת השיניים?

 מתי להחליף מברשת שיניים - וולפין

 

לגבי מתזי מים לניקוי הפה – מה שמכונה בישראל לעיתים בשם "סילונית" ובאנגלית מכונה "water-jet" או "water-pick": יש מכשירים שמתחברים לברז ויש כאלו שהינם חשמליים עם מיכל מים למילוי. היתרון של אלו שמתחברים לברז – הם בדר"כ זולים יותר. החיסרון הוא חוסר הניידות והצורך במתאמים לסוגי ברזים שונים. היתרון של אלו שהינם חשמליים עם מיכל שממלאים הוא נוחות וניידות, ואין צורך לחבר לברז עם מתאמים שונים. עוד יתרון הוא שאפשר להוסיף למים במיכל גם חומרים לחיטוי הפה בהמלצת הרופא או השיננית. החסרון שלהם הוא שתכולת המים במיכל קטנה יחסית, ויש למלא בכל פעם שמתרוקן, וכמובן לדאוג לטעינת המכשיר בחשמל מעת לעת או תחלופת בטריות מעת לעת. כמו כן מחירם מעט יקר יותר.

 

בכל מקרה זרם של מים מסייע לסלק שרידי מזון מבין השיניים והחניכיים, אך הוא פעולה משלימה לצחצוח איכותי עם מברשת וקיסם בין שיני או חוט דנטלי, ולא במקום, זרם המים אינו מסלק חיידקים שדבוקים לשיניים ולחניכיים.

 

לקריאה נוספת:

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...