מאמרים מקצועיים

פצעי הרפס בפה ("פצעי קור/ פצעי חום"): מהם, למה הם מופיעים וכיצד לטפל


הרפס- פצעים בשפתיים ובפה ("פצעי קור/ פצעי חום"): מהם, למה הם מופיעים וכיצד לטפל
ד"ר גיא וולפין – ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

הרפס שפתיים זובירקס ותרופות סבתאלאנשים רבים מופיעים מדי פעם פצעים קטנים על השפתיים ו/או בצידי הפה, שנראים כמו שלפוחית קטנה וכואבת. הפצעים האלו מכונים לפעמים "פצעי קור" או "פצעי חום", ואכן יש קשר לעיתים לעונות השנה, אך הגורם האמיתי הוא וירוס ההרפס, שבו נדבק האדם עוד בילדות בדרך כלל. ההרפס הוא וירוס מתוחכם מאוד, שמרגע ההידבקות יודע להתחבא בתוך גופנו, ללא יכולת של המערכת החיסונית לזהותו ולהשמידו, ומדי פעם יתפרץ.
ההרפס הוא וירוס אופורטוניסטי – "מנצל הזדמנויות". ההזדמנות להתרבות ולהתפרץ היא כאשר הגוף חלש יותר מהרגיל, למשל כשיש מחלה אחרת בגוף, תזונה לקוייה או דיאטה חריפה, חשיפה לשמש, סטרס נפשי וכולי. בגלל שהוירוס מדבק מאוד, במיוחד לילדים ופעוטות, יש להיזהר ממגע בפצע בעת התפרצותו, ועד להחלמה. קבוצת סיכון מיוחדת לאחד מסוגי ההרפס היא נשים בהריון: ציטו-מגלו-וירוס (CMV) הוא זן של הרפס שעלול לפגוע בעובר.

סוגי ההרפס הנפוצים:
ישנם מספר סוגים של וירוס ההרפס שעלולים להדביק בני אדם, ובעיקר בתקופת הילדות. השם הכללי של משפחה זו הוא "הרפס סימפלקס", ובאנגלית – "herpes simplex virus – HSV" או "human herpes virus – HHV"

  • הרפס 1: הרפס של הפה והשפתיים: הרפס אוראלי (הרפס 1), הרפס לביאליס
  • הרפס 2: "הרפס גניטלי", או "הרפס של איברי המין".
  • הרפס 3: אבעבועות רוח בילדים בהידבקות הראשונית. במבוגרים עלול להתפרץ שוב, ונקרא "שלבקת חוגרת" או "זוסטר".
  • הרפס 4 (EBV – :וירוס אפשטיין-בר) והרפס 5 (CMV – ציטומגאלו-וירוס) בעיקר קשורים למחלת הנשיקה ולמומים בעובר.


הרפס 1
הרפס של הפה והשפתיים: הרפס אוראלי (הרפס 1), הרפס לביאליס

Herpes Simplex Virus (HSV1) = (HHV1) Human Herpes Virus

ההדבקה הראשונית בהרפס אוראלי אופיינית עוד בגילאי הגן. ההידבקות בדרך כלל עוברת בצורה די שקטה, ורק 10% מהילדים בכלל מפתחים סימפטומים, לאחר תקופת דגירה של הוירוס שאורכת כשבועיים. אם לילד יש פצעים בתוך הפה שנראים כמו שלפוחיות קטנות ושורפות, חום, נפיחות של בלוטות לימפה, דימומים מהחניכיים, ולפעמים גם פצעים בעור שעל הפנים, כנראה שזה הרפס.
הפצעים ישארו כשבוע, והינם מאוד מדבקים, והוירוס יכול לעבור לילדים אחרים בקלות. אם הילד ישפשף את הפצעים או יגרד אותם, הוירוס יכול לעבור זיהום למקום אחר בגוף – למשל לאצבע או לעין. לאחר מכן הפצעים יעלמו, אך וירוס נשאר חבוי (לטנטי) בתוך מערכת העצבים (בגנגליון) הטריגמינלי עד לשעת הכושר, כאשר יש ירידה בתיפקוד המערכת החיסונית.
טיפול: טיפול תומך להורדת החום והכאבים, שתייה מרובה, מנוחה, ולמנוע מהילד לגרד באצבעותיו את הפצעים, כדי שלא ידביק איזור אחר בגוף.


הרפס של השפתיים "הרפס לאביאליס", פצעי קור, פצעי חום
Recurrent Herpes Labialis
בערך 1 מכל 5 אנשים סובל מתישהו מהתפרצות חוזרת של ההרפס האוראלי במהלך החיים. ההתפרצות היא ברוב המקרים הופעה של פצע על השפתיים, וקשורה לירידה בכושר המערכת החיסונית, סטר, תזונה לקויה, חשיפה מוגזמת לקרינת השמש ועוד.
לעיתים לפני הופעת הפצע השלפוחיתי, מרגישים באיזור גירוד או עקיצות.
טיפול:
משחת זובירקס (אציקלוביר), מספר פעמים ביום. אם כבר מכירים את התופעה ואת ההרגשה, כדאי למרוח מספר פעמים ביום את הזובירקס ואולי למנוע את התפרצות הפצע. גם אם מופיע פצע הרפס, כדאי להמשיך למרוח את הזובירקס, בעזרת מקלון צמר גפן, מספר פעמים ביום ועד שהפצע מתייבש – בדר"כ הריפוי יהיה מהיר יותר.

התפרצות פצע הרפס בתוך הפה
Recurrent Intraoral Herpes
לעיתים מתבלבלים בין פצע הרפס לבין אפטה. בתוך הפה הרפס מתפרץ בדר"כ רק בריריות אלו המכילות קרטין: חך קשה, או בחלק החניכיים שממש צמוד לשן (בהיר יותר ונוקשה יותר).
טיפול: מריחת זובירקס אם אפשר, עוד לפני ההתפרצות, כשמרגישים גירוד. אפשר לנסות גם מריחת טחינה גולמית, פרופוליס וכולי.

 

"הרפס של האצבע"
Herpetic Whitlow
פצע הרפס על האצבע, בגלל גירוד הפצעים.

אזהרה: יש מוהלים חרדים שנוהגים לאחר ברית מילה למצוץ את איזור המילה. אם למוהל עצמו יש הרפס באותה עת, בהחלט עלולה להיות חדירה של הוירוס אל זרם הדם של התינוק. מצב זה כאשר עדיין אין מערכת חיסונית יעילה עלול להיות מסוכן ביותר, במיוחד אם הוירוס יגיע עד למוח, ועלול לסכן את חיי התינוק!

עצות לטיפול בהרפס של הפה ו/או השפתיים

 

  • ילדים – הורדת חום, תה עם דבש, משחת פרופוליס, שתייה קרה, גלידה, משחת הרדמה לבקיעת שיניים תקל על הפצע השורף, טחינה גולמית על הפצע וכולי. יש למנוע גירוד, אפילו ע"י חבישת גרביים על הידיים של התינוק.
  • מבוגרים – מריחת זובירקס עוד בתקופה שהפצע לא הופיע אבל כבר יש גירודים אופייניים באיזור, עקצוצים וכולי. לא צריך מרשם רופא כדי לקנות זובירקס, היא זמינה בכל בית מרקחת בקלות, ונחשבת בטוחה ויעילה. (אגב, ד"ר אליון שהמציאה את התרופה הנ"ל זכתה בפרס נובל ברפואה בעקבות ההמצאה)
  • חשוב: ההרפס אינו חיידק אלא וירוס, ולכן אין לבלוע אנטיביוטיקה בגלל הרפס!
  • חשוב: לא לנסות למרוח על ההרפס משחת אוראקורט שמיועדת לטיפול באפטות ומכילה סטרואידים, או לבלוע סטרואידים – במקרים נדירים עלולים להיווצר סיבוכים קשים, ואף דלקת ואבצסים ברקמת המוח!
  • להגביר צריכת מזון עשיר באבץ וליזין: בשר, דגים, פטריות, דלעת, פיסטוק, כוסמת, אכינצאה וכולי. כמו כן יש בבית המרקחת תוספי מזון שאפשר לנסות לחזק בעזרתם את המערכת החיסונית, כמו קואנזים קיו10, אבץ, אסטרולה, L- Lysine ועוד.
  • אם קבעת תור לטיפול שיניים, ובדיוק יש לך פצע הרפס בפה או בשפתיים, כדאי לדחות את הטיפול.
  • מין אוראלי יכול לגרום הידבקות הרפס מאיבר המין אל הפה, וכן הידבקות של איבר המין בהרפס של הפה.

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...