מאמרים מקצועיים

פחד מטיפולי שיניים – דנטופוביה / דנטלפוביה: כיצד להתמודד עם חרדה דנטלית?

 

פחד מטיפולי שיניים: כיצד להתמודד עם חרדה דנטלית?

  ד"ר גיא וולפין – מנהל הפורום


חרדה דנטלפוביה פחד מטיפולי שינייםכולנו, אפילו הרופאים, לא אוהבים זריקות וטיפולים רפואיים. מצד שני, אין ברירה וכדאי להימנע מנזק מיותר, כואב ויקר לשיניים ולחניכיים, וכדאי ללמוד איך לא לפחד בצורה קיצונית מטיפולי השיניים, ולעבור את הטיפול בהצלחה, ואפילו עם חיוך. איך עושים זאת? ההתחלה היא בעצם להבין שאת החרדה אפשר לנצח. עדיף ללכת אל רופא השיניים מאשר לזחול אליו…

הפחד העיקרי נובע בדך כלל מחוויה שלילית מאוד מטיפול שיניים, עוד בילדות, כאשר הטיפול היה מלווה עוד בסיפורי אימה מהבית, איך אבא שונא רופאי שיניים ואיך אמא מפחדת מהזריקות והממקדחה… הילד יהיה מבוהל עוד לפני שנכנס למרפאה…

חוויה שלילית אחרת מהילדות היא מפגש עם רופא שיניים שנתן יחס גרוע וחסר סבלנות ו/או אגרסיבי בטיפול ובגישה.  גם פחד מהלא-נודע קיים ומאיים, כאשר הרופא לא מסביר מהי האבחנה ומהו הטיפול, מהם החומרים והטכניקות, ובעצם לא מקבל שיתוף פעולה אלא הדחקה ופחד. חוסר התקשורת ו/או חוסר אמתפתיה והבנה לפחד ולמצוקה של המטופל יכולים להשפיע לרעה על כל הטיפול, וכמובן ייצרו פחד ורתיעה מטיפולים נוספים.

ככל שדוחים את הטיפול המצב מחמיר: כאב קטן הופך לכאב איום וקשה, טיפול קטן הופך לגדול, ועלות הטיפול גם הולכת ומתייקרת. והפחד בהתאם. לכן קודם כל כדאי לצאת מהמערבולת ולמצוא רופא שיניים שאיתו תוכלו להגיע למצב של אמון ויחסים טובים.

 

בקשו המלצות מחברים ושכנים, חפשו מרפאת שיניים שבה היחס מאנשי הצוות ובמיוחד מהרופא הוא יחס חם, סבלני, נינוח, וכמובן מקצועי. הסבירו לרופא ממה אתם מפחדים בעיקר, הוא ינסה למצוא איך להקל על הפחד.  

 

גז צחוקגז צחוק: גז הצחוק הוא טיפול מודרני ולא מסוכן, שגם מבוגרים יכולים להנות ממנו, לא רק ילדים. למעשה החוויה דומה לשתיית אלכוהול, למשל. יש כאלו שנהנים מריחוף קל ותחושה של נינוחות, לעיתים מעט עייפות. יש טמופלים שבכלל לא מרגישים שהם בטיפול, אלא מדמיינים שהם במקום אחר לגמרי. אפשר ברקע או באוזניות להאזין למוזיקה אהובה וכולי. יש הפחתה של החרדות ושל תחושת הכאב, ומצד שני אין הירדמות מלאה או ואין איבוד הכרה או רפלקסים. רופא מיומן יתאים בהדרגה לכל מטופל את כמות גז הצחוק המתאימה, המערכות המודרניות בטוחות מאוד לשימוש. תופעת לוואי אפשרית – בחילות, ולכן לא מומלץ לאכול מייד לפני הטיפול, ויש לעדכן את הרופא אם יש לכם בחילות. 

 

אין סכנה של התמכרות לגז צחוק, ואין חשש לשימוש ברוב המקרים (למעט נשים בהריון, בעיות נפשיות או תרופות פסיכיאטריות/סמים). שימו לב: אין להתפתות להצעה של "בלון גז צחוק" במסיבה, למשל. הנ"ל מסוכן, כיוון שאינו עם חמצן ואינו בפיקוח רופא. כמו כן, מכיוון שמדובר בחומר גנוב ומוגדר כתרופה/סם, הנ"ל אסור עפ"י החוק.

 

לא בכל טיפול חייבים גז צחוק: ככל שהביטחון עולה ורמת האמון ברופא ובצוות גדלה, החששות יתמעטו, ואפשר "לשמור" גז הצחוק לטיפולים מפחידים יותר, כמו עקירה או השתלה, למשל.  

 

חרדה

היפנוזה רפואית: רופאים בעלי רשיון להיפנוזה יכולים לבצע זאת כדי לעזור למטופל להפחית את החרדה ואת תחושת הכאב.  

סדציה: רופא מומחה להרדמה יכול לבצע טשטוש עמוק ע"י החדרת תרופות הרגעה דרך הוריד, והאפקט מאוד יעיל בהרגעה, העלמת תחושת הכאב, תחושת זמן משתנה לחלוטין, והמטופל חש עייפות עמוקה מאוד. יחד עם זאת אין מדובר בהרדמה כללית, המטופל לא יאבד את הרפלקסים ולא יזדקק להחדרת צינור אוויר לקנה הנשימה שלו, ויוכל לתקשר עם הצוות המטפל תוך כדי הטיפול. רק רופא עם רישיון לטיפול תחת סדציה מורשה לטפל בעזרת שיטה זו.
 

הרדמה כללית: אפשרות של הרדמה מלאה, ע"י רופא מרדים מומחה. דרך הוריד מוחדר חומר ההרדמה, ולגרון מוחדר צינור הנשמה לריאות. המטופל מאבד את הרפלקסים ולכן חשוב לשמור על דרכי הנשימה. יש לדעת כי אי אפשר לסיים בבת אחת את כל הטיפולים במפגש אחד כזה, ויש לברר היטב מה מוצע לכם ואם יש אמת במה שפורסם. בוודאי אין אמת במחשבה שלא תצטרכו יותר לבוא לעולם למרפאה… קיימת גם סכנה של פגיעה אפשרית במיתרי הקול, זיהום בדרכי הנשימה וכולי.

 

 

עצות נוספות להפחתת החרדה מטיפולי שיניים

  • מפגש ראשוני ללא טיפול: בקשו לבקר במרפאה, עוד לפני תחילת הטיפולים. הכירו את הרופא והצוות, הסתובבו במרפאה ובידקו שהיא נראית לכם מתאימה (למשל רמת הניקיון, האדיבות, היחס, סגנון הדיבור וכולי). במיוחד חשוב שתפגשו את הרופא ותבדקו אם הוא נראה כמישהו שתוכלו להסתדר איתו.
  • הסבר מקצועי מלא: אל תתחילו טיפול לפני שקיבלתם הסבר מקיף – מהי הבעייה, מהו הטיפול, מהם החומרים והשיטות. בקשו מהרופא שיסביר שוב אם לא הבנתם.
  • כדאי להגיע למרפאה לפחות חצי שעה לפני, לא להיות לחוצים בזמן ולא לאחר. שבו בחדר ההמתנה עם כוס קפה'תה ועם עיתון/טלוויזיה, והירגעו.
  • קבעו תור לזמן שנוח לכם, ואתם פנויים יחסית. אם אתם מרגישים במיטבכם טוב יותר בבוקר, למשל, קבעו תור בהתאם. 
  • כדאי להחליט מראש עם הרופא על סימן מסויים של הפסקה בטיפול. למשל לשטוף את הפה, או להסביר שכואב לכם או לא נוח וכולי.
  • בקשו שבזמן הטיפול ישמיעו מוזיקה שאתם אוהבים, אפילו שאלו אם אפשר להביא דיסק מהבית. אפשר כמובן לבקש שבטיפול תהיו עם אוזניות.
  • חומרים טבעיים להרגעה שאפשר לנסות: רסקיו רמדי/פרחי באך, רגיעון, קלמנרבין וכולי. לבמצבים קשים אפשר לבקש מרשם לתרופת הרגעה, כמו ואבן, למשל.  

 

אזהרה: אין התמחות ברפואת שיניים שמוגדרת כ"התמחות בחרדה דנטלית", התמחות בדנטופוביה" וכולי. זוהי עבירה חמורה להתחזות למומחה כזה, הן עבירה על החוק והן עבירה אתית, וההסתדרות לרפואת שיניים וכן משרד הבריאות עצמו מפרסמים אזהרות בנושא מדי פעם.

 

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...