מאמרים מקצועיים

על הזרקות, מיכשור ומה שבניהם – טכנולוגיית פלסמה באזור הפרי-אוראלי

ד"ר בינה קישנר , DMD מדריכה בקורס אסתטיקה מטעם הר"ש.

בכל אספקט אפשרי החיים המודרניים לוקחים אותנו קדימה. הטכנולוגיה, הרפואה והמדע דוהרים קדימה אבל דבר אחד אנחנו שואפים להחזיר לאחור יותר מהכל- גלגל הזמן. הדרישה להיראות צעיר יותר, קורן יותר, מושך יותר – רק עולה. לא סתם, הפכו הטיפולים האסתטיים לשגרת יומם של רופאי שיניים רבים, אם בתחום האסתטיקה הדנטלית – יישור שיניים בגיל המבוגר, ציפויים, הלבנות ועוד. ואם בתחום אסתטיקת הפנים- כאן, נפתח לנו עולם ומלואו, מלא באפשרויות בכדי לסייע למטופלינו לעצור את הזמן ואף להחזיר אותו לאחור. עור הפנים הוא אחד מהגורמים "מסגירי הגיל" המשמעותיים ולכן הרצון להצעיר אותו הפך לעניין שבשגרה. אם לפני 10-15 שנים, מטופלי רפואה אסתטית נראו "עשויים", "מלאכותיים" כיום הדרישה היא דווקא להיראות טוב, צעיר ורענן וכל זאת מבלי להסגיר את סוד הקסם העומד מאחורי מראה צעיר ומתוח לאורך שנים. כשהדרישה משתנה- שיטת הטיפול משתנה יחד איתה ולכן , אם בעבר שלטו במרפאותינו חומרי מילוי למיניהם כגון חומצות היאלורוניות, כיום נכנסו לשוק ביוסטימולטורים, מזותרפיות ומיכשורים למינהם שמטרתם היא טיפול במרקם הפנים, השבת המראה הקורן שכה מאפיין את הנעורים וכל זאת כאמור- מבלי שאיש יבחין שיד הרופא בדבר. האם זה אומר שזמנם של חומרי המילוי חלף מן העולם? לא בהכרח. הסוד הוא בהבנת הכוח הפוטנציאלי שיש בשילוב של שתי אסכולות יחד. ולכן, במאמר הזה אני רוצה לחשוף אתכם לפוטנציאל השילוב של טכנולוגיית פלסמה עם חומצה היאלרונית לטיפול בבעיות אסתטיות באזור הפרי-אוראלי. ראשית, נסביר. מהי טכנולוגיית הפלסמה? פלסמה הוא מצב הצבירה הרביעי בו הגז הופך מיונן, כלומר טעון. מצב זה מאפשר לנו לייצר שימוש באנרגיה הפוטנציאלית הגדולה של מצב צבירה זה למטרותינו. מכשירים מבוססי טכנולוגיית פלסמה הם למעשה מחוללי פלסמה שמבצעים יוניזציה של האוויר ויוצר ים הבזקי אנרגיה עוצמתיים המעוררים הליך המראה בשכבה השטחית ברקמת העור / רירית.

תודה לחברת GMV על התמונה

המכשירים בנויים לרוב כמחוללי אנרגיה שבקצה שלהם ישנו "טיפ" מתכתי נשלף , המשמש להולכת האנרגיה הגבוהה המיוצרת לנקודה הספציפית בה אנו רוצים אותה. מבנה זה מאפשר "לצייר" קו חניכיים חדש בעת ביצוע טיפול "SMILE GUMMY( "נגיע לזה בהמשך) או לעבוד בצורה ממוקדת על קמטוטים עדינים וכל זאת מבלי לפגוע ברקמה הסמוכה. על ידי כך ניתן לייצר הידוק או אידוי רקמה מדויקים ובהתאם לצורך הטיפולי שלנו. ואיך הדבר בא לידי ביטוי בפועל? בעזרת האידוי שמאפשר המכשיר, ניתן לבצע הסרה מבוקרת ומדויקת של רקמה עודפת, כגון: הסרת נגעים, הסרת עודפי חניכיים ועוד. ואילו בעזרת "הידוק" הרקמה, ניתן לבצע אידוי נקודתי ברקמה במטרה לעודד את העור מסביב להתהדק סביב ה"חסר" שנוצר , ובכך ליצור פני שטח חלקים יותר ולהפחית את רמת הרקמה העודפת, זה בא לידי ביטוי בטיפול בעפעפיים נפולים, קמטוטים עדינים ועוד.
"SMILE GUMMY", או בשמו העיברי- חיוך חושף חניכיים הוא מצב שמטריד מטופלים רבים, אין ספק שגם עבודה על כלל הפנים שתשפר את המתאר הכללי, לא תהיה מושלמת מבלי לטפל בחיוך. לשם כך, נחוצה הבנה של האתיולוגיה לפגם בחיוך בכל מטופל ומטופלת. אם מדובר בחוסר פרופורציה בין שפה עליונה לתחתונה ונוכחות שפה דקה מדי, לעיתים מילוי בעזרת חומצה היאלרונית יוכל לסייע, אם מדובר בפעילות שרירית יתרה בשפה העליונה, נוכל להעזר בבוטוליניום טוקסין על מנת להביא לרפיון של השריר ולהרמה פחותה של השפה בעת חיוך ואם בכלל מקור הבעיה בהיפרפלזיה של החניכיים, אזי עיצוב קונטור החניכיים בעזרת פלסמה יוכל לסייע. ואם יש יותר ממקור בעיה אחד? ניתן לשלב בין הטיפולים בכדי להגיע לתוצאה מיטיבית.
נמחיש בעזרת דוגמה:

המטופלת הבאה הגיעה עם תלונה על חיוך חושף חניכיים שנעשה ניסיון לטפל בו במרפאה אחרת בעזרת מילוי חומצה היאלרונית לשפה העליונה. הטיפול לא צלח וה- "GUUMY SMILE" נותר כפי שהיה מה שכלל לא מפתיעה כי האתיולוגיה של הבעיה לא הובנה נכון. במקרה הזה, המטופלת סובלת מכותרת קלינית קצרה שגורמת למראה שיניים "קצר" ולחיוך לא אסתטי.

לצורך שיפור המצב, בוצע עיצוב חניכיים (ג'ינג'יבקטומי), באמצעות טכנולוגיית פלסמה, ליצירת קו חניכיים הרמוני יותר ומראה שיניים אסתטי יותר,(שוב להדגיש כי בוצעו בדיקות פריודונטליות מקדימות וכי ניתן היה לבצע את הפרוצדורה מבחינה זו). בניגוד לשימוש המסורתי בסקלפל לצורך ביצוע הפרוצדורה, שימוש בטכנולוגיית הפלסמה מאפשרת את חיתוך החניכיים תוך דקות, ללא כאבים ובצורה מדויקת במיוחד. ניתן לדייק את צורת החניכיים הרצויה עד לסדרי גודל של עשירית המילימטר להבטחת תוצאה מיטיבית. בעיה נפוצה נוספת בתחום הרפואה האסתטית היא "קמטי הברקוד ", אותם קמטים אנכיים המופיעים מעל השפה העליונה ומעמיקים עם השנים, במיוחד במעשנים המפעילים את האזור ביתר. עומקם של הקמטים משתנה מאדם לאדם, אולם אחד המאפיינים הבולטים שלהם הוא העובדה כי מדובר בקמטים שטחיים למדי שנמצאים בצפיפות יחסית על פני שטח לא גדול. מכאן, נובע הקושי למלא את אותם " קמטוטים" בעזרת חומצה היאלרונית. במקרים אלו, ניתן להעזר בפונקציה השנייה של טכנולוגיית הפלסמה והיא- מתיחה. מנגנון הפעולה פשוט למדי, קמט הוא אזור שקוע יותר מהרקמה שסביבו. על ידי עבודה נכונה דווקא על האזורים ה"מוגבהים" של הרקמה (כלומר, בצידי הקמט) נוכל להביא ליישור יחסי של הקמט על פני השטח שלידו. על מנת לשפר את התוצאה של הטיפול ניתן להעזר במילוי בעזרת חומצה היאלרונית מצולבת דלילה או שאינה מצולבת כלל.

תודה לד"ר TOMASSETI מgmv ספרד על התמונה.

קצרה היריעה מלהסביר במאמר זה את כלל הטכנולוגיות העומדות לרשות האסתטיקאים, ואף לא מספיקה כדי לסקור בקצרה את כלל האפשרויות שמעמידה בפנינו טכנולוגיית הפלסמה. ההבנה כי השלם גדול מסך חלקיו הולכת ומשתרשת בתחומים רבים וכן בתחומינו שלנו ואם אנחנו רוצים להביא את המטופלים שלנו לתוצאות הטובות ביותר שניתן, מוטלת עלינו החובה להתעדכן כל העת ולבחון (בעין ביקורתית כמובן) את החידושים שמציעות לנו החברות למיניהן. והכי חשוב – לחלוק את הידע האנושי בינינו. אני מזמינה אתכם להמשיך לקרוא, ללמוד, להשאר מעודכנים בפלטפורמות השונות כי הידע הוא מקור הכח שלנו לשפר באמת.

על הכותבת: ד"ר בינה קישנר היא רופאת שיניים, בוגרת אוניברסיטת תל אביב. מדריכה בקורס אסתטיקה מטעם הר"ש ומדריכת מיכשור רפואי בחברת "פרומדיקס ", לצד עבודה קלינית ברפואה אסתטית.

התחברות

בודק...