מאמרים מקצועיים

סינוסיטיס וכאבי שיניים: הסבר, עצות ודרכי טיפול

סינוסיטיס, הפה והשיניים: הסבר, עצות ודרכי טיפול 

ד"ר גיא וולפין – מנהל הפורום

הסינוסים הינם איזורים חלולים בעצמות הגולגולת, שנועדו להפחית ממשקל הגולגולת, לחמם את האוויר שאנו נושמים ולנקותו, לתת תהודה לקול ועוד. בחלק הפנימי של הסינוסים יש ציפוי של רירית, דומה לרירית של חללי האף. בלסת העליונה קיימים שני סינוסים, מצד ימין ומצד שמאל של האף, מתחת לעיניים. (הסינוסים המקסילריים – Maxillary Sinus). במצח קיים סינוס גדול נוסף (הסינוס הפרונטאלי). יש גם סינוסים קטנים יותר, בנקודה בה העין והאף נפגשים (הסינוסים האתמואידליים).  סינוס נוסף (הסינוס הספנואידלי) קיים בחלק הגולגולת הפנימי.  אין סינוסים כלל בלסת התחתונה.

 סינוסיטיס

מהי סינוסיטיס (דלקת גתות האף)?

כאשר אדם לוקה בנזלת כרונית או סינוסיטיס כרונית, למשל אחרי דלקת בדרכי הנשימה, או אם סובל מאלרגיות ממושכות,  עלולה הרירית שבתוך הסינוסים עלולה ללקות בדלקת ואף להיות במצב זיהומי ומוגלתי. שפעת קשה ו/או התקררות ממושכת גם היא עלולה להוות גורם סיכון לסינוסיטיס. הנזלת תיראה צהבהבה או ירקרקה, תהיה סמיכה יותר מאשר נזלת רגילה, ויהיה קושי גדול מהרגיל בקינוח האף. עוד סימנים אופייניים לסינוסיטיס (אחד או יותר): כאב באיזורים שבהם נמצאים הסינוסים (לסת עליונה מימין ומשמאל לאף ומתחת לעיניים, וכן במצח מעל הגבות), עלייה בטמפרטורת הגוף, חוסר אנרגיה, בעייה בשיווי וסחרחורת, התייבשות הפה וריח רע,  כאבים בשיניים הטוחנות העליונות (שאולי גם יקרינו לשיניים אחרות ו/או לאוזן וכולי). הכאבים הנ"ל מפושטים באיזור הפנים בגלל שהעצב שנותן תחושת כאב לשיניים (העצב הטריגמינלי) גם מעצבב את הסינוסים ואת עור הפנים, בין היתר.לכן כאשר רופא זהיר ומיומן שומע מהמטופל כי יש לו כאבים שיניים במספר מקומות בלסת העליונה, ובמיוחד אם היה מקורר לאחרונה, ובמקביל אין שיניים רקובות במצב חמור, עליו לנסות ולאבחן סינוסיטיס. זאת אפשר לבצע ע"י הקשה מעל הסינוסים  במצח ובצידי האף ו/או הרכנת פתאומית של הראש למשך 10-15 שניות לכיוון הברכיים. בדרך כלל במצב סינוסיטיס יתעורר הכאב האופייני בעת בדיקות אלו.

 

סינוסיטיס ובעיות שכיחות בחלל הפה
1. כאבי שיניים מפושטים: הופעת כאבי שיניים במספר שיניים בו זמנית, בעיקר בשיניים הטוחנות בלסת העליונה, כאמור בגלל העצב הטריגמינלי שמעצבב בין היתר גם סינוסים וגם שיניים וחניכיים. הכאב אופייני יותר ללסת העליונה בשיניים האחוריות, בגלל הקירבה לסינוס, ודומה לכאב בגלל ריקבון עמוק בשן והתעוררות מצב קשה של דלקת בעצב השן – חלשים ועמומים או חדים וקשים. כאשר אתם מגיעים למרפאה בגלל כאבי שיניים בלסת העליונה ובמקביל גם מאוד מצוננים או שכבר יודעים שיש לכם סינוסיטיס, כדאי לעדכן את צוות המרפאה במצב כבר בתחילת הבדיקה, כדי לקבל איבחון נכון בכאב וטיפול מתאים.

2. ריח רע מהפה: לסובלים מנזלת כרונית או סינוסיטיס כרונית יש נטייה יותר מהרגיל לסבול מריח רע מהפה (האליטוזיס, באשת). זאת בגלל הידבקות של שרידי נזלת וליחה אל גב הלשון והשקדים  סיבות אחרות נפוצות הינן עששת ודלקות חניכיים.

3. יובש פה, עששת ודלקות חניכיים: בגלל חסימת דרכי הנשימה וקושי בקינוח האף, וכן בשל התמשכות המצב הנזלתי הכרוני, לעיתים מפתחים הרגל של נשימת פה – לנשום באופן ממושך דרך הפה. כתוצאה מכך  הרוק בחלל הפה ועל השיניים מתייבש, ואינו יעיל במניעת הידבקות חיידקים לשיניים ולחניכיים. הרי שהשיניים נמצאות יותר מהרגיל בסכנה לעששת ולדלקות חניכיים.

4ליקוי סגר cross bite. שינוי צורה של מבנה עצמות הפנים ו/או ליקויי סגר: אם ילדים סובלים מחסימה של האף, הם עלולים להתרגל לנשום דרך הפה. כתוצאה מכך החיך ושאר הלסת העליונה עלולים להיות צרים יותר מהרגיל, עד כדי כך שפניו של הילד יהיו במשך הזמן ארוכות יותר וצרות יותר, ועלולה להיווצר גם הפרעת סגר חמורה, ומיקום השיניים יהיה שונה מהרגיל (cross bite).

5. פטרת הלשון: לאחר שימוש ממושך במשאפים סטרואידליים עלולה להתפתח קנדידה (סוג של פטרייה מזהמת) על הלשון.

6. קושי בביצוע השתלות: בגלל המצב הדלקתי של הסינוסים, שלעיתים גם מוביל לשינוי צורתם וגודלם בתוך הלסת, בקרב מטופלים הסובלים מסינוסיטיס כרוני יש קושי גדול יותר לבצע השתלות במקום שיניים טוחנות שנעקרו כאשר יש צורך גם בהשתלות עצם והרמות סינוס בגלל מחסור בעצם לסת עבה מספיק. מבקרים מסובכים אלו של השתלות כדאי לבצע את הניתוח על ידי רופא שיניים שהינו כירורג מומחה פנים ולסתות.

7. סיבוכים לאחר עקירות בלסת העליונה: במצבים בהם יש צורך בעקירת שן / שיניים בלסת העליונה כדאי לדעת כי שורשי השיניים הנ"ל לעיתים נמצאים בסמיכות גדולה מאוד אל הסינוס או אף בתוכו בחלקם. יש לבצע צילומים רנטגניים מתאימים בכדי לאבחן את המצב. לעיתים תוך כדי עקירה נוצר מצב של פתיחה מחלל הפה אל הסינוס, ועלול להיווצר זיהום באיזור. במצב כזה הרופא יכול לשים ציפוי לאיזור הפתוח שנקרא ממברנה, מעין מחסום שעשוי בדר"כ מקולאגן, ולתפור את החניכיים מעל הממברנה. בצורה זו מפחיתים את הסיכון של דלקת בסינוסים, ומגבים את הניתוח הנ"ל בעזרת אנטיביוטיקה ולעיתים גם סטרואידים למספר ימים.

   
סינוסיטיס כרונית: עצות לטיפול

  אין טיפול אחד שהינו חד משמעית מרפא סינוסיטיס ומומלץ יותר מהאחרים. במצבים קשים אפשר וכדאי לנסות דרכי טיפול שונות, ולשלב בין רפואה קובנציונלית לבין רפואה משלימה. כדאי כמובן להתייעץ עם רופא מומחה אף-אוזן-גרון

 1. אנטיביוטיקה: טיפול בעזרת אנטיביוטיקות מסוג זינאט או אוגמנטין  למשך 10 ימים בדרך כלל הינו הטיפול התרופתי המומלץ, בליווי תרופות משככות כאבים. הבעייתיות בטיפול כזה לאורך זמן, שוב ושוב, הוא החשש להיווצרות זני חיידקים שהינם עמידים בפני האנטיביוטיקות השונות, ואינו מטפל בגורם למחלה (למשל בנזלת אלרגית או בזיהום ויראלי)

2. ניקוז כירורגי: בעזרת מחט דקה יבוצע ניקוז כירורגי של הנזל והמוגלה מתוך הסינוסיםם, על ידי מומחה לרפואת אף-אוזן-גרון או מומחה לכירורגיה. שוב, החיסרון מעבר לכאב הוא שאין פיתרון במקור לבעיית הסינוסיסיטיס.

3. משאפים, סטרואידים: למשל בדיקת אלרגיות וחיסון נגדם, או תרופות להקלה על הסימפטומים. החסרונות בטיפול סטרואידלי ממושך הינם רבים, כמו השמנה, פטרת מסוג קנדידה על הלשון, תשעורת ועוד.

4. כירורגיה של דרכי הנשימה: בהתאם לאבחנה. למשל תיקון כירורגי של מחיצות אף מוגדלות (טורבינקטומי).

5. רפואה סינית: לפי גישה זו, ובעיקר על ידי דיקור סיני במחטים (אקופונקטורה), הטיפול מבוסס על החזרת האיזון בזרימת אנרגיה לטחול, לכבד ולריאות, וכן הפחתת עוצמת הסימפטומים (כאבי הראש והנזלת הסמיכה, לדוגמא).

6. תמציות צמחיות ומכשיר אדים קרים: אפשר לנסות להקל על הנזלת הסמיכה והגוש באף על ידי מכשיר אדים קרים בחדר, ובמיוחד בתוספת צמחי מרפא, כמו אוקליפטול ומנטה. אפשר לנסות תוספי מזון לחיזוק מהערכת החיסונית, כמו אבץ וקו-אנזים Q10.

7. חדר מלח : טיפול שמקורו במכרות המלח במזרח אירופה: בחדר מלח הקירות עשויים ממלח שהובא ממכרות אלו, והאוויר שננשם בחדר רווי במליחות יותר מהרגיל. הנ"ל עשוייה לעזור בייבוש הריר והנזלת בדרכי הנשימה. בתור תרופת סבתא אפשר לנסות בבית לשים מלח גס בתוך גרב בד נקייה, לקושר אותה, לחמם מעט במיקרוגל ולבצע איתה קומפרסים וסינוסים הכואבים. אפשר גם (במיוחד לתינוקות) להמיס כף מלח בכוס מים חמימים ולמרוח בתוך האף בעזרת קיסם לניקוי אוזניים (צימרון) מהתמיסה המלוחה הנ"ל.

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...