מאמרים מקצועיים

כל טיפולי השיניים ביום אחד – האם מציאותי או פרסומת מפתה ומטעה?

כל טיפולי השיניים ביום אחד – האם מציאותי או פרסומת מפתה ומטעה?

 

פרסומת אסורה, פרסומת מטעה

הנהלת ההסתדרות לרפואת שיניים (הר"ש)

 

 

בעידן האינטרנט והאפליקציות החברתיות אנו עדים לגל של פרסומות מכל הסוגים, כולל במקצועות רפואת השיניים. שלל פרסומות מבטיחות לנו לגמור את כל טיפולי השיניים ביום אחד, ללא כאבים, חיוך הוליוודי זוהר בקלות וללא פגיעה בשיניים, השתלות ללא ניתוחים, אולי אף בהרדמה כללית וללא זריקות ועוד ועוד. כנראה שאף אחד לא אוהב לעבור בעצמו טיפולי שיניים, כל שכן טיפולים ממושכים, ארוכים, לעיתים כואבים. כל שכן כולנו חולמים על שיניים בריאות ויפות, חיוך כובש – ואם אפשר להשיג זאת בקלות ובמיידי, וללא כאבים – אולי זה כדאי?

ההסתדרות לרפואת שיניים לפני שנים רבות הוציאה הודעה מטעמה כי גל של פרסומות אלו עלול להיות מטעה ומכוון למשוך מטופלים, לעיתים תוך מצג שווא של העובדות ולעיתים גם בניסיון לשכנע לבצע טיפולים שאולי אינם נחוצים מבחינה בריאותית, ובחלק מהפרסומות הנ"ל יש אפילו עבירה ברורה על החוק, ואנו רואים לנכון להסביר שוב את הנושא.

ראשית, אנו כמובן מעודדים טיפולים איכותיים, בריאים, מקצועיים, ולשמור על בריאות טובה של הפה, ומדגישים כי חשוב להבין שבריאות הפה חשובה גם לבריאות הכללית של הגוף: הזנחה של חלל הפה יכולה להתבטא בהופעה של מחלות אחרות או החמרה של מחלות קיימות. נדגיש גם כי חשוב ככל האפשר לשמור על השיניים הטבעיות שלנו ולא לבצע עקירות מיותרות אט טיפולים מיותרים אחרים במחשבה השגויה ששתלים וכתרים הינם טובים יותר ונקבל בטיפול אחד פתרון שיחזיק מעמד לכל החיים.

ברוב המקרים כאשר יש לבצע סדרת טיפולים ולרפא מצב של הזנחה ממושכת של שנים, אין זה מציאותי לצפות לפתרון תוך כמה שעות של כל בעיות השיניים והחניכיים. הפה הוא איבר ביולוגי מורכב, הסובל מעומס תמידי של לעיסה ושחיקה, ורווי בחיידקים שבעיקר מגיעים עם האוויר שאנו נושמים ונדבקים אל החניכיים , השיניים ולשאר האיברים בפה, ומתרבים. במצב שקיימת שן עם ריקבון עמוק או בעיית חניכיים סביבה, שום טיפול לא יכול לפתור את מצב הדלקת ולהביא לריפוי תוך מספר שעות בודדות או מספר ימים. הניסיון לדחוס מספר רב של טיפולים ככל האפשר במפגש בודד אינו מאפשר זמן ריפוי והחלמה של דלקות בשיניים ובחניכיים, והינו רק התחלה של תהליך ריפוי שאורך שבועות ולעיתים אף יותר.

תתכן גם בעייתיות בעצם הביצוע "כל" הפעולות הרפואיות בטיפול אחד מלכתחילה מבחינת החומרים והטכניקות שאנו משתמשים בהם, כיוון שישנם טיפולים שמורכבים מסדרה של שלבים שביניהם נדרש זמן המתנה בכדי לאפשר התחזקות של החומר הרפואי שבו השתמשנו ו/או לאפשר זמן ריפוי של דלקת בחניכיים או בעצב השן. לדוגמא ניסיון לבצע שיקום של שן (מבנה וכתר) מייד לאחר טיפול השורש עלול להיות בעייתי אם תפגע מבחינה מכנית איכות סתימת השורש או השן עצמה. דוגמא אחרת, ניסיון ללקיחת מידות מהשיניים המטופלות מייד לאחר הטיפול ושליחת המידות למעבדה בכדי ליצור כתרים קבועים סופיים גם הוא עלול להיות בעייתי, למשל בגלל מצב החניכיים סביב השיניים, התאמות הגובה של השיניים, זוויות תנועות הלסת והאכילה וכולי. דוגמא נוספת, מצב של עקירת שן מתוך איזור מזוהם בעצם הלסת, וניסיון להחדיר שתל והשתלת עצם במקומו, ולאחריו גם מבנה וכתר על השתל הנ"ל, עלול להוות בעייה במקרים רבים בשל חוסר זמן מספק לעצם הלסת להחלים מהזיהום ומהעקירה..

לא קיים מצב שלאחר ניתוח השתלות השיקום הקבוע יהיה מיידי – אלא נהוג לבצע שיקום זמני ולאחר החלמה וקליטה של השתלים / עצם / סגירת החניכיים וכולי – רק אז לבצע שיקום קבוע. כל שכן רק במקרים קיצוניים של צורך בעקירת כל המשנן אפשר לתכנן טיפול כזה – ובפירוש העדיפות היא להציל כמה שיותר מהשיניים המקוריות שלך במידת האפשר. ולבסוף – גם אם יש מצב קיצון כזה, יש להבין שאין מצב של 100% הצלחה בהשתלות, כל שכן שתלים לא יחזיקו מעמד "לכל החיים" ויש לקבוע רוטינה של טיפולים כל מספר חודשים לניקוי ותחזוקה, ובדיקה לפחות פעם בשנה.

דוגמא אחרת לבעייה שעלולה להוות כבר עבירה על החוק הוא ניסיון לשווק טיפולים שונים במונחים שאינם נכונים ומטעים מלכתחילה את הקורא התמים, תוך כדי יצירת מצג שווא והבטחות לטיפולים שאינם אפשריים, כגון השתלות ללא ניתוח וללא כאבים, ציפויי שיניים ללא פגיעה במשנן, חיוך קריסטלי, או שימוש במונחים שקריים, כגון "מומחה להשתלות/מומחה לשתלים", "מומחה לחרדה דנטלית", "מומחה לאסתטיקה דנטלית" וכולי. במקביל, גם השימוש בתארים פיקטיביים הינו עבירה בוטה על החוק, למשל אנדודונט הוא מומחה לטיפולי שורש ולא רופא שמבצע טיפולי שורש, פריודונט הוא מומחה למחלות חניכיים ולא רופא שמטפל בחניכיים, פדודונט הוא רופא שעבר התמחות ברפואת שיניים לילדים וכן הלאה. ההטעייה הזו היא מכוונת, הן במרפאות פרטיות והן במרפאות ציבוריות, ואנו ממליצים בדיקה יסודית של הרקע הרפואי של הרופא, למשל דרכנו או דרך אתר משרד הבריאות.

עצם הפיתוי לבצע תחת הרדמה כללית / סדציה טיפולים רבים עלול להוות בחלק מהמטופלים גם סכנה לבריאותם, ויש לשקול בכובד ראש אם ההליך הנ"ל בטוח לכם או לא, ולבדוק כיצד יתנהל הטיפול על כל חלקיו, בפרקי הזמן השונים של כל שלב ושלב. טיפולים אלו אינם מתאימים לכל אחד ולכל מצב, ולעיתים עלולים לסכן את חייו של המטופל שכל חפצו היה בחיוך בריא ויפה תוך מספר שעות ספורות, ולא היה מודע לבעייתיות שקיימת בחלק מהמקרים.

וכדאי גם לעיין בהמלצות משרד הבריאות בנושא:

https://www.gov.il/BlobFolder/policy/dent-190836822/he/files_regulation_dental_health_dent_190836822.pdf

התחברות

בודק...