מאמרים מקצועיים

כיצד לשמור על שיניים בריאות גם במבוגרים בגיל הזהב

 כיצד לשמור על שיניים בריאות גם במבוגרים בגיל הזהב

ד"ר גיא וולפין – ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

 

ככל שאנו מתבגרים, מצב השיניים והחניכיים עלול להחמיר. גם בגיל הזהב אנו רוצים להנות מפה יפה, בריא, וללעוס היטב. יש לזכור שבריאות הפה (השיניים והחניכיים) קשורה גם לבריאות הכללית של הגוף. לכן יש חשיבות גדולה להקפדה על בדיקות שגרתיות במרפאה יותר מהרגיל ככל שאנו מתבגרים, ולהקפיד על היגיינה אוראלית טובה בבית.

חיוך יפה וצחור הוא לא רק נחלת הצעירים. גם בגיל הזהב אנו רוצים פה במצב אופטימלי: ללעוס, לחייך, לנשק ולדבר בצורה טובה. כדאי לדעת שבריאות השיניים והחניכיים משפיעה גם על המצב בכללי של הגוף, ולמשל מצב החולים במחלות כגון סוכרת ולב יוחמר אם הפה יהיה במצב מוזנח. כמו כן יש קשר גם למחלות אחרות, ולתוחלת חיים קצרה יותר אצל אלו שמזניחים את בריאות הפה. למשל, הוכח כי אנשים הסובלים ממחלות חניכיים כרוניות לא מטופלות עלולים בשיעור גבוה יותר ללקות בהתקפי לב, אירועים מוחיים ובהפרת איזון מחלת הסוכרת.

לגילאים מבוגרים אופייניות בעיות חניכיים ואף שיניים ניידות, עששת (חורים), יובש פה (שקשור ישירות גם למספר התרופות באופן כללי שבולעים מדי יום) ועוד. בעיות שיניים בעבר שלא טופלו, ובמיוחד אובדן שיניים ומחלות חניכיים, קשה יותר לטפל ולתקן בגיל מבוגר, במיוחד אם יש ברקע בעיות רפואיות לא מאוזנות. במצב כזה יש צורך בשיתוף פעולה ועדכונים הדדיים, בין הרופא המטפל לבין רופא השיניים. למען בריאות הפה ולמען הבריאות הכללית, מומלץ להבדק באופן סדיר ע"י רופא השיניים לפחות כל 6 חודשים, וחולים במחלות כרוניות שונות כדאי אף להגיע למרפאת השיניים כל 3-4 חודשים, וכמובן לעדכן את רופא השיניים במצבם.

 

ברפואת השיניים המודרנית ישנם פתרונות לבעיות שבעבר היה קשה להתמודד איתן, גם לגיל הזהב. למשל, אם בעבר סבא וסבתא היו נזקקים לתותבות לאחר אובדן שיניים נרחב, והיו מוגבלים בפעולות אלמנטריות כמו אכילה, כיום אפשר להציע תותבות מודרניות שמחוברות לשתלים, או שיקום ע"י שתלים וכתרים קבועים.

 

הבדיקה התקופתית במרפאת השיניים

 

תיזמון התור : תאמו עם המרפאה את השעות הנוחות לכם לטיפול, בהן אתן מרגישים טוב יותר – בוקר או ערב, למשל. תחילת השבוע או לקראת סופו, למשל. אם מתוכננים טיפולים רפואיים אחרים באותו שבוע, לעיתים עדיף לשנות את מועד הטיפול.

אנמנזה: יש לעדכן את צוות המרפאה על כל שינוי במצב הרפואי ובתרופות שעליכם לקחת. חלק מהמחלות והתרופות קשורות ישירות למצב הפה ו/או להחלטות של רופא השיניים על הטיפול שיבוצע, גם אם לא נראה לכם שיש קשר בין מצבכם לבין טיפולי השיניים.

בדיקה וטיפול: בכל בדיקה רופא השיניים צריך לבדוק לא רק את מצב הפה (מחלות חניכיים, עששת, סתימות שבורות וכולי), אלא גם לבדוק את רקמות הפה ולשלול קיום נגעים סרטניים או תסמינים של בעיות אחרות (יש מחלות חמורות שלעיתים אפשר לאתרן בפה לפני שיופיעו בשאר הגוף)

ניקוי: האבנית הינה הגורם העיקרי למחלות חניכיים ולאובדן שיניים במצב כרוני ומוזנח. רופא השיניים או השיננית יבצעו הסרת האבנית, ינקו את השיניים וידריכו אתכם כיצד לצחצח. כדאי להביא מהבית את מברשת השיניים לבדיקה, ולקבל עוד המלצות: שטיפות פה, משחות שיניים, קיסמים, חוט דנטלי, המלצות לתזונה נכונה וכולי.

תותבות: גם אם יש לכם שיניים תותבות זו הזדמנות טובה לניקוי התותבת, ריפוד והתאמה למצב בפה, והדרכה כיצד לשמור על ניקיון התותבת בבית. תותבת שאינה יציבה עלולה לגרום לפצעים, למשל, לפגיעה בשיניים שנותרו, להחמרת מצב החניכיים שמתחת לתותבת, ולהיות "בית חם" לפטריות וחיידקים. בבית המרקחת יש מוצרים לניקוי וטיפוח התותבת, כמו טבליות חיטוי ומברשות – כדאי לבקש המלצה מרופא השיניים האישי או מהרוקח ולהקפיד על ההוראות.

עלויות: ייתכן וחלק מהטיפולים יהיו לא זולים, אך בכל זאת יהיה כדאי לבצעם. כדאי לשאול על הנחות לפנסיונרים, רופאים רבים ישמחו לעזור. יש לזכור שככל שהזמן עובר ולא מבצעים טיפול, המצב יחמיר והטיפול יתייקר, ולכן גם זו סיבה לטיפולי מניעה.

בעיות חניכיים: מחלות חניכיים כרוניות יגרמו לריח רע מהפה, דימומים, רגישות, ולבסוף לנסיגת חניכיים ולאובדן עצם לסת ורקמות התומכות בשן. השיניים תאבדנה את יציבותן, ותכאבנה מאוד. המצב יחמיר עד אשר יהיה צורך בעקירת שיניים. לכן כדאי להשקיע בטיפולי מניעה והסרת אבנית (אפילו 3-4 פעמים בשנה). כמו כן בעיות שיניים וחניכיים יכולות להוות סימפטום גם של בעיות בריאות חמורות ו/או להחמיר אותן. לכן, פנו לרופא השיניים מיד אם החניכיים מדממות ללא סיבה ברורה, וזיכרו, עדיף לאבד שן אחת או שתיים מלדחות את הפנייה לרופא שיניים עד לשלב בו תידרש עקירה של כל השיניים. הקפידו גם על עיסוי של החניכיים כשאתם מצחצחים שיניים (גם אם יש תותבות).  

 

קרא עוד : הוראות שימוש ותחזוקה לתותבות

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...