מאמרים מקצועיים

כאבי שיניים ודלקות חניכיים בהריון- שבירת מיתוסים – האם טיפול שיניים מסוכן להריון?

כאבי שיניים ודלקות חניכיים בהריון- שבירת מיתוסים – האם טיפול שיניים מסוכן להריון?
ד"ר גיא וולפין – ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

pregnant-woman-1910301המחשבה המוטעית שמא טיפול שיניים בהריון הינו אסור בגלל שיגרום נזק לעובר, הינה הבעייה הגדולה ביותר כשיש כאבי שיניים או בעיות חניכיים דווקא בהריון. הן רופאי שיניים והן גניקולוגים מודעים למחקרים שמוכיחים כי בריאות פה טובה חשובה מאוד בכדי לשמור על הריון בריא ותקין, ויש קשר ברור ומוצק בין פה מוזנח עם הרבה בעיות לבין שיעור מקרים גבוה מהרגיל של לידות מוקדמות ואף הפלות. מצד שני, ישנם רופאי שיניים שיסרבו שלא בצדק לטפל באישה בהריון או שמבצעים טיפולים לא נכונים, וכן ישנם רופאי נשים שלא מפנים באופן שוטף נשים בהריון לביקורת במרפאת השיניים ולטיפול במידת הצורך.

בעת ההריון, שינויים הורמונליים רבים מתחוללים בגוף האם. ההורמונים ישפיעו גם על הפה , כולל החניכיים והשיניים. אופיינית להריון התלונה כי יש דימומים מהחניכיים וכן כאבים ורגישות. חלק מהתלונות הן גם על תחושה שהשיניים נמסות ומתפוררות.  כמו כן, נשים אשר סובלות ממצבי-רוח משתנים ולעיתים מדיכאונות ו/או מעייפות, גם עלולות להזניח את בריאות הפה.

בעיות נוספות אופייניות הן החשק המוגבר ל"זלילות", ביום ובלילה, ללא צחצוח שיניים אחרי.
אם כן, בהריון בהחלט ייתכנו יותר בעיות בחלל הפה מהרגיל, תתכן חדירה של חיידקים אל הגוף דרך החניכיים או השיניים (בקטרמיה), ובעקבות כך ייחשף העובר לסכנה של זיהומים מיותרים בהעדר טיפול מתאים.  בעיות שהיו יכולות להיפתר בקלות, הולכות ומחמירות. למשל, חור קטן בשן שהופך לחור גדול וכואב.

 

שני מיתוסים נפוצים אצל נשים בהריון:
מיתוס 1:  השיניים בהריון מתפוררות, כי הסידן דרוש לבניית שלד העובר:
לא נכון !!!

הסידן שדרוש לבניית עצמות העובר לא נלקח מהשיניים, אלא מעצמות האם.

מה בכל זאת גורם לתחושה שהשיניים מתפוררות? בדרך כלל ריבוי של חומצות בפה:

  • אם את מקיאה הרבה
  • אוכלת יותר מהרגיל
  • אוכלת ושותה יותר מאכלים ומשקאות חומציים ו/או מתוקים
  • לא משקיעה בצחצוח והיגיינה אוראלית, או לא יודעת איך
  • אם את מצחצחת שיניים מיד לאחר ההקאה
  • אם יש חורים בפה שלא טופלו או סתימות לקויות

עצה חשובה : לא לצחצח שיניים אחרי כל הקאה – כך בעצם את משפשפת שיניים עם חומצה… וגורמת לההתמוססות השן. גם שפשוף בחוזקה או צחצוח מספר גדול של פעמים ביום גורם לשחיקה מיותרת של השיניים.

לכן מומלץ לאחר כל הקאה ללעוס מסטיק בלי סוכר, לשתות הרבה מים, לשטוף את הפה במים או בשטיפת פה המכילה פלואוריד (הפלואוריד מתקן את נזקי החומציות והחיידקים, מחזק את השיניים ומרענן את הפה). מומלץ גם לעבור לתזונה עם מעט חומצות ומעט סוכרים ופחמימות. תזונה בריאה מורכבת למשל מדברי חלב וגבינות, ירקות ופירות לא חומציים, אורז, תפו"א וכו').
 

מיתוס 2: אסור לבצע טיפולי שיניים בהריון, ובמיוחד לא צילומי רנטגן או זריקות: לא נכון !!!

ההזנחה מסוכנת לעובר שלך, לכן מומלץ מאוד בהריון לבצע בדיקות וטיפולים להסרת אבנית, ובמידה ויש חורים לטפל בהם, למשל סתימות או טיפולי שורש

  • דלקת חניכיים בהריון, דימומים בחניכיים בהריון, ג'ינג'יביטיסדלקת חניכיים בהריון, pyogenic granulomeטיפולי חניכיים: הסרת אבנית בתדירות גבוהה מהרגיל – אפילו פעם בטרימסטר. הטיפול לא מזיק לשיניים  או לחניכיים, שכאמור בגלל השינויים הורמונליים בהריון, הינן לרוב דלק=תיות וכואבות יותר מהרגיל. במצבים חמורים של דלקת חניכיים יש ושכיחות גבוהה יותר של לידות מוקדמות ולפגים (פי 7-10 מהרגיל!). ל1% מהנשים בהריון מופיעה בליטה דלקתית קטנה בחניכיים, על רק ההורמונים, שיכולה גם להיות מעט נפוחה וכואבת. בדר"כ זוהי תופעה שמכונה pyogenic granuloma (וגם pregnancy tumor) ולאחר ההריון היא בדר"כ נעלמת מעצמה. אם אינה חולפת מעצמה אפשר לבצע בקלות הסרה כירורגית של הנגע. כמובן שמומלצת בדיקת רופא בכל מקרה בכדי לאבחן, ובמיוחד אם הנ"ל לא עובר.
  • חורים בשיניים וכאבים:  אם כבר נוצר חור, המצב יחמיר יותר מהרגיל אם את סובלת מחומציות בפה מהסיבות שפורטו. חוץ מהזיהום הישיר ע"י החיידקים, בעת כאבים מהשן שנרקבת, הורמונים שישתחררו מהמוח (פרוסטה-גלנדינים) עלולים לגרום לכיווצי הרחם ואולי אף צירים מוקדמים ותחילת לידה! לכן הזנחת השיניים לא רק מסוכנת לשיניים עצמן, אלא גם לעובר. מצד שני, רופא שיניים מקצועי ומעודכן יוכל לבצע טיפולים מתאימים ללא כל חשש. במקרה של הריון בסיכון או ספקות כלשהן מומלץ שרופא השיניים יתייעץ עם הגניקולוג.

pregnant-woman-1513183_1920טיפולי שיניים בהריון: כמובן שעדיף עוד לפני ההריון להגיע לבדיקה מקיפה אצל רופא השיניים ולסיים את כל הטיפולים בהקדם. בכל מקרה ההמלצה היא לא להתחיל סדרת צילומים וטיפולים בכל הפה דווקא בהריון, אלא לבצע טיפול רק בבעיות שהתגלו, ולמנוע בעיות חדשות.

  • טיפולי שיניים שגרתיים: אין בעייה מיוחדת לבצע טיפולים שגרתיים של הסרת אבנית וסתימות. בשיניים מאוד רקובות או מזוהמות אפילו טיפולי שורש ואפילו עקירות מותרות בזמן הריון, כאמור הסכנה לעובר גוברת על הכל.מצד שני, אין היגיון להתחיל טיפולי שיניים גדולים בהריון, למשל ניתוחים והשתלות. אם צריך לבצע כתרים – עדיף לבצע כתרים זמניים ולסיים את הכתרים הקבועים לאחר ההריון, אם מצב החניכיים בעייתי.
  • השליש השני של ההריון נחשב לבטוח ביותר ולפשוט ביותר לביצוע הטיפולים שאפשר לדחות, בעיקר בגלל שיש פחות בחילות והקאות, והאישה מרגישה חזקה יותר. הסרת אבנית וטיפולי מניעה כדאי לבצע כל טרימסטר, וכן לפני הכניסה להריון.
  • זריקות: חומר ההרדמה אינו מזיק לעובר, ואינו אמור להגיע לזרם הדם ומשם לעובר. לגבי אדרנלין – דווקא הזריקות "הרגילות", אלו שמכילות אדרנלין, נחשבות בטוחות יותר לאישה בהריון.
  • צילומי רנטגן: לצלם רק במקרה הצורך לאבחנה מדויקת, כאשר האם מכוסה סינר עופרת. כך אין סכנה לעובר בצילום שיניים אבחנתי (נשך ו/או פרי-אפיקלי בדר"כ). אם האבחנה קלה – אפשר גם לא לצלם.
  • לגבי אנטיביוטיקות ותרופות: ישנם סוגים שמתאימים להריון, ישנם כאלו שמתאימים להריון אך לא לתקופת ההנקה, וישנםן כאלו שאסור כלל. למשל אנטיביוטיקה מסוג טטרהציקלין אסורה בכל מקרה, שכן ידוע שעלולה לגרום לנזקים לשיני הילד שיוולד. משכך הכאבים היחיד שרופא שיניים יכול להמליץ עליו בהריון הוא אקמול, אך אפשר להתייעץ עם רופא הנשים שלך אם הוא חושב שאפשר לתת מרשם למשכך כאבים אחר.
  • קלקסן: בדרך כלל ניתן לטפל מספר שעות אחרי ההזרקה. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל

 

לפי משרד הבריאות, "כעת עדכן האיחוד האירופי את המלצותיו גם להגבלת השימוש באמלגם דנטלי, החל מה- 1 ביולי 2018. על פי המלצות אלה, אין להשתמש באמלגם בקרב אוכלוסיות רגישות כגון ילדים עד גיל 6, נשים הרות ומניקות, אלא אם קיימת התוויה ברורה לשימוש בחומר זה על פי שיקול דעתו של רופא השיניים המטפל. בהמשך לכך, משרד הבריאות מעדכן את ההנחיות לרופאי השיניים ומנחה אותם לפעול בהתאם."

https://www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/07102018_1.aspx

לאחר ההיריון
בדר"כ המצב נרגע, בעיקר של החניכיים ושל החומצות בפה, ואפשר לטפל כרגיל.
 
בהצלחה, ושיהיה במזל טוב !!!

 

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...