מאמרים מקצועיים

ילדים, תינוקות ושיניים בריאות – חלום רחוק או אפשרי?

ילדים, תינוקות ושיניים בריאות – חלום רחוק או אפשרי?
ד"ר גיא וולפין, ביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת ת"א

בריאות הפה והשיניים של התינוקות והילדים הם אחד הנושאים החשובים שיש להקפיד עליהם, טעויות והזנחה מצד ההורים יגרמו לנזקים ולכאבים מיותרים בהמשך… ילדים, תינוקות ושיניים בריאות – חלום רחוק או אפשרי? עצות ורעיונות להורים הצעירים, להקלה על כאבי בקיעת השיניים, לשמירה על שיניים בריאות, מה לעשות במצב של נזק או חבלה ועוד רעיונות.
בדרך כלל הורים צעירים לא מודעים להרבה דרים חשובים בנושא שכדאי לדעת – להלן עשר עצות פשוטות אך חשובות בנושא. מזל טוב !

תינוקות, ילדים ושיניים1. מתי מתחילות להיווצר שיניים? כבר בהריון, או רק אחרי הלידה? האם יכולים להיות נזקים לשיני התינוק עוד בהריון?
החל משבוע 14-15 להריון ומבחינים באולטרה סאונד בתחילת יצירת השיניים בלסת העובר. מצב בריאות הפה והבריאות הכללית של האם משפיע לטובה או לרעה על העובר באופן כללי, וגם על השיניים שנוצרות. למשל, יש קשר הדוק בין פה מוזנח עם הרבה עששת ו/או דלקות חניכיים לבין צירים ואף אובדן הריון!
בעת ההריון, אם האשה שבהריון חולה מאוד ועם חום גבוה, או התזונה לקויה ויש פחות מדי סידן שנספג בגוף, עלולה להיות פגיעה בשיניים של התינוק בעתיד, מצב שיוביל להיווצרות שיניים עם פגמים ברמות שונות. שיניים כאלה תהיינה יותר פגיעות לחיידקים ועששת.
אסור בהריון לבלוע אנטיביוטיקה מסוג טטרהציקלין, שעלולה לגרום לבקיעת שיניים כהות לילד וכן לבעיות שלד שונות.

2. באיזה גיל השיניים בוקעות?
בדרך כלל השיניים החלביות החותכות התחתונות  יהיו הראשונות לבקוע- בגיל 6-9 ח' בממוצע, ואחר כך העליונות. עד גיל שנה וחצי יבקעו גם הטוחנות והניבים, ועד גיל 2.5-3 שנים כל שיניים החלביות כבר תבקענה. צריכות להיות 5 שיניים חלביות בכל צד, סה"כ 20. תלוי גם במשך ההריון וגם בבריאות הכללית והיעדר בעיות גנטיות הורמונאליות. אם יש הקדמה ממשית בבקיעה או איחור גדול, התייעצו עם רופא השיניים.

א. פגים – קצב בקיעת השיניים שונה מהממוצע והינו מאוחר מהרגיל ברוב המקרים

ב. בשל בעיות שונות שמלוות פגים כולל בעיות תזונה או נשימה יש סיכון גדול יותר לעששת או דלקות חניכיים

ג. לכל תינוק מומלץ לצחצח את השיניים שבוקעות ולהקפיד על תזונה נכונה ובמיוחד לא לתת בקבוק עם משקאות ממותקים או מוצץ עם דבש/סוכר וכולי

ד. מומלץ מעקב וטיפולי מניעה ע"י רופא שיניים מומחה לילדים (פדודונט)

 

3. מה גורם לריקבון השיניים של תינוקות? מהי תזונה נכונה לתינוקות?
לתינוק לא שיניים אין חיידקי עששת. הרגלים של ההורים, כמו לנשק את התינוק על הפה, יגרמו להדבקתו בחיידקי העששת, ולכן כדאי לא לנשקו על פיו. אין סיבה לתת לתינוק לשתות משקאות ממותקים, אלא מים בלבד וכמובן חלב אם או תחליף. כשהתינוק מתחיל לאכול, אל תלעיטו אותו בחטיפים – גם במבה או ביסקוויטים למשל עלולים לגרום לעששת. העשירו את התזונה בפירות וירקות כשאפשר.
אל תתנו לתינוק להירדם עם בקבוק מיץ או תה ממותק בפיו, אל תמרחו על המוצץ דבש/סוכר/ריבה וכו' – כשהתינוק ישן, הפרשת הרוק בפה מועטה, והנזק מהסוכר גדול – עלולה להתבטא בעששת חמורה וחריגה של תינוקות, שמכונה "עששת הבקבוק".
כדאי שהתינוק יתרגל לשתות רק מים ויאכל פרי או ירק בין ארוחה אחת לשנייה. ודאו שבתזונה יש מספיק סידן וכן ויטמין D, אלו חשובים לבניית שלד חזק ושיניים חזקות. הפחיתו גם במעדני החלב הממותקים, תנו לילד גבינה לבנה, קוטג', גבינה צהובה וכו', כמובן בתנאי שאינו אלרגי לחלב. כשאפשר, תנו לילד ללעוס מזון פריך ולא רק דייסות, הנ"ל יעזור להתחזקות שרירי הלסת ורקמות החניכיים.

 

4. מה אפשר לעשות אם יש כאבים וחום כשמתחילות לבקוע השיניים?
לעיתים הבקיעה מלווה בדימום מהחניכיים וכאבים, אך לגבי חום ושלשולים הדעות חלוקות בין הרופאים. בכל מקרה, אם החום גבוה מאוד או שאינו חולף גם לאחר סירופ, קחו את הילד לבדיקה אצל רופא ילדים, ולבדוק אם אין מחלה אחרת ברקע. אפשר לתת לילד ללעוס מברשת רכה לפעוטות או נשכן, כדאי אפילו לשים אותם במקרר לפני שנותנים לתינוק, גם פעולת הנשיכה וגם הקור מאוד יעזרו לכאבים. לעיסת שורש של צמח הסיגלית יכול לעזור.תה קמומיל או בבונג (לא ממותק!) יכול לעזור. פחות מומלץ – ג'ל שקונים בבית המרקחת ומכיל מעט חומר הרדמה. הנ"ל נשטף במהירות עם הרוק ולא יעיל במיוחד.
 

איך ללמד ילדים לצחצח שיניים5. מתי לצחצח שיניים לתינוק? מתי לבוא למרפאת השיניים לבדיקה? איך ללמד תינוק לצחצח?
אחד הדברים החשובים ביותר שהורה יכול ללמד ילד הוא הצחצוח ווכן חשיבות בריאות הפה ותזונה נכונה. כדי למנוע בעיות בהמשך, וילד "סרבן ואנטי צחצוח" כדאי לנסות ולהתחיל עוד מגיל צעיר מאוד להקנות הרגלים חשובים. אפילו תינוק בן 4-5 חודשים יכול לאהוב וליהנות ממברשת שיניים: קנו 2-3 מברשות שיניים לתינוקות, ותנו לו בתור צעצוע – בלול, בעגלה, ב"אוניברסיטה" וכולי. כדאי שכל מברשת תראה אחרת – צבע וצורה, למשל מברשת פו הדוב, מברשת נסיכה וכולי. התינוק לא מבין שזו מברשת. הוא בטוח שזה עוד צעצוע, יאחז בה וינסה לכרסם אותה. המברשת תדגדג אותו בתוך הפה, תחושה שהיא מאוד נעימה לתינוקות. בעצמו הוא ינסה לנשוך ולכרסם את שערות המברשת, ובעצם יקבל עיסוי נעים לחניכיים. לא רק שהפעולה נעימה, אלא גם תקל על כאבי בקיעת השיניים, ואחר כך גם יאהב "לצחצח" את השיניים שבוקעות, ויראה את ההרגל הזה כנעים וכייפי. תינוק כזה יגדל לילד שמאוד נהנה מצחצוח שיניים, ואפשר להצטרף אליו ולשחק איתו עם המברשת.
כדאי עוד בהריון להתייעץ עם רופא השיניים לא רק לגבי מצבך כעת, אלא גם לקבל עצות והדרכה לגבי התינוק שיוולד. אם נראה לכם שמשהו לא תקין בפה של התינוק, למשל אם יש איחור מאוד רציני בבקיעת השיניים, כדאי להגיע למרפאה לייעוץ. במשך הזמן, הביאו פעמיים בשנה את הילד איתכם למרפאה, לביקורת, אפילו אם זו ביקורת קצרה והכל תקין – הילד יתרגל לרופא ולצוות, ייהנה מהבדיקה ומהפרס בסו,, ויאהב לבוא לבדיקות. ילד שישמע סיפורי זוועה בבית או בגן על טיפולי שיניים מזעזעים, או ילד שכבר יגיע עם חור גדול וכאבים, יפחד עוד לפני שיגיע אל המרפאה.

 

6. למה צריך לטפל בשיניים חלביות עם חור? ממילא יבקעו במקומן חדשות – לא כדאי לחכות לנשירת השן?
לא תמיד התינוק או הילד יוכלו להסביר בדיוק מה כואב להם בפה, ולא תמיד ההורה יוכל לראות חור בשן. יש לגשת בהקדם לרופא השיניים לטפל בבעיות שכבר מכאיבות, ובמיוחד אם יש חום ו/או נפיחות של הלחיים או הלסת, שמעידים כבר על זיהום קשה. זיהום כזה לא יתרפא גם לאחר סירופ ותרופות, ויש לאבחן ולטפל בהקדם. זיהום בגלל שן רקובה עלול להחמיר ואף לסכן חיים!

מצב זיהום בשן חלבית יכול גם לפגוע בשן הקבועה שמתפתחת. כמו כן עקירה מוקדמת מדי עלולה לגרום לעיוותים וליקויים בסגר, כמו למשל שיניים עקומות ושיניים כלואות. כדאי לדעת שחלק מהשיניים מתחלפות בגיל 6-8, כמו החותכות, ואילו חלק מהשיניים מתחלפות רק בגיל 10-12, כמו הטוחנות החלביות.

 

7. מתי לצחצח עם משחת שיניים שמכילה פלואוריד?
בהתחלה כדאי להשתמש עם מברשת שיניים לתינוקות או עם חיתול בד רך. בגיל 2-2.5 שנים אפשר להוסיף למברשת כמות זעירה (ההמלצה היא לשים משחה בגודל של גרגר אפונה) של משחה לתינוקות , שבה יש פלואוריד בכמות מתאימה לילדים, כך גם אם היא תבלע מעט, לא יקרה כלום. (אל תשתמשו במשחה של מבוגרים, גם אם היא טעימה לילד… הפלואוריד בה בכמות גדולה מדי). העמדה הבסיסית של הרוב המוחלט של רופאי השיניים היא שכדאי לצחצח עם משחה שמכילה פלואוריד, ובהתאם לגיל. 

עד גיל 7-8 שנים, כדאי לעזור לילד לצחצח וכדאי למרוח את המשחה בעצמכם.התחילו אתם בצחצוח, ואחרי שניקיתם את כל השיניים תנו לילד להמשיך במשימה.

המלצה נוספת: להפריד בין מברשות השיניים של כל אחד מבני המשפחה בגלל החשש להעברת חיידקים מאדם לאדם, ולהרחיק ככל האפשר מאסלת השירותים.

8. פלואוריד במי השתייה – להוסיף או לא?
רוב הרופאים בעד הפלרת המים, אך יש כאלו שלא. בכל מקרה יש לעקוב אחרי הוראות משרד הבריאות ולהתייעץ עם הרופא. בכל מקרה אל תוסיפו טיפות פלואוריד בלי הוראת הרופא ומינון מדויק – כמות מוגזמת של פלואוריד עלולה לגרום לפלואורוזיס, מצב מסוכן לילד. כמו כן עלולה לגרום לצביעת השיניים בכתמים מכוערים כהים שלא ירדו בצחצוח.

 

9. התינוק/הילד נחבל בשיניים, מה לעשות? השן שינתה צבע והשחירה, מה לעשות?
יש להגיע בהקדם לרופא השיניים ולבדוק את הנזק, ולטפל בהתאם. נזק בשן חלבית עלול לגרום גם לפגיעה בשן הקבועה שתתפתח. אם שן חלבית יצאה מהמקום, אל תנסו להחזיר בעצמכם לפה. תנו לרופא להחליט. באופן כללי, שן חלבית "שעפה" מהפה לא מחזירים. לעומת זאת שן קבועה שבקעה וזזה מהמקום בדר"כ מחזירים, אם לא נשברה או נסדקה. שן קבועה שממש נעקרה ממקומה, יש לשים בהקדם בכוס חלב או לפחות במים, ולהגיע למרפאה. אם לא חלף זמן רב, והגעתם במיידי, יש סיכוי טוב שהרופא יוכל להחזיר את השן שנעקרה למקומה.
שינוי צבע בשן מעיד בדרך כלל על חבלה. יש להתייעץ עם הרופא איזה טיפול מתאים, או רק להמשיך במעקב.

 

10תינוק מצחצח שיניים. מה כדאי לעשות במרפאה?
חשוב שהילד לא יפחד וייהנה מהטיפול, ולא יגיע בפעם הראשונה כבר עם חורים וכאבים. למשל אפשר בכלל לשחק בהתחלה עם הילד – להכיר את הכיסא המיוחד שעולה ויורד, שפריצים של אוויר ומים וכולי. אפשר להמשיך בספירת השיניים ביחד, להראות מכשירים מעניינים ועוד. בהמשך כדאי לעשות טיפול קל אבל חושב – ניקוי השיניים מחיידקים. זאת בעזרת מברשת מדגדגת ומעט משחה או בלי.מומלץ להגיע לרוטינה זו לפחות פעמיים בשנה.
פלואוריד: לילדים מעל גיל 8 אפשר גם לשים בפה אפליקציה של פלואוריד אחרי הניקוי, כדי לחזק את השיניים ולהגן עליהן מחיידקים.
איטום חריצים: אם יש חריצים עמוקים בשיניים הטוחנות, אפשר לבצע איטום של החריץ בצורה קלה ומהירה, ללא זריקות או כאב. שן כזו תהיה פחות חשופה לעששת.
 

 

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...