מאמרים מקצועיים

יישור שיניים למבוגרים – מהן הדרכים והשיטות הקיימות היום

יישור שיניים למבוגרים – מהן הדרכים והשיטות הקיימות היום
ד"ר ספי פורת, רופא שיניים

ישור מבוגרים 1הדרישה ליישור שיניים במבוגרים עלתה בעשרים השנים האחרונות והגיעה לכדי 25 אחוז מכלל המטופלים ביישור שיניים בארצות הברית.
הסיבות לכך הן מודעות גבוהה יותר ופיתוח שיטות טיפול בלתי נראות ההופכות את הטיפול במבוגרים לנגיש הרבה יותר.
מחקרים הראו שליקויי הסגר בקרב מבוגרים מגיעים לכדי 17-53 אחוז מהאוכלוסיה, אך פחות מחמישה אחוז רוצים בטיפול. עיקר הדרישה ליישור שיניים בקרב מבוגרים היא מסיבות אסתטיות ושיפור מראה השיניים והחיוך, אך גם כטיפול תומך בטיפול שיניים משקם או טיפול חניכיים.

ההתוויות לטיפול אורתודנטי במבוגרים הן:
• שיפור מראה אסתטי או תפקודי
• טיפול חוזר לתיקון טיפול קודם שכשל
• טיפול תומך לטיפול משחזר, משקם, או כחלק מתוכנית לטיפול פריודונטאלי – של חניכיים
• טיפול כירורגי-אורתודנטי משולב לתיקון יחסי לסתות
• טיפול תיקון נחירות או עצירת נשימה בשינה

בניגוד לאמונה המקובלת, שיניים ניתן להזיז בכל גיל; אך לאוכלוסיית המבוגרים יש הבדלים ואילוצים הדורשים התייחסות מיוחדת. אמנם אפשר להגיע לתוצאות נפלאות ביישור שיניים למבוגרים, אך לעיתים קיימות מגבלות שאינן מאפשרות השגה של תוצאות אופטימאליות כמו בגיל צעיר, ויש לכן לדעת זאת מראש ולהתאים ציפיות בין המטופל לצוות המטפל עוד לפני תחילת הטיפול.
 

שיקולים הייחודים לטיפול במבוגרים:

היסטוריה רפואית רלבנטית
הריון, סוכרת, בעיות כליה ואוסטאופורוזיס הם מצבים הדורשים התייחסות זהירה במיוחד ביישור שיניים במבוגרים. תרופות כמו ביפוספנטים המשפיעים על רקמות העצם עלולות להשפיע על הטיפול.

טיפול אורתודנטי קודם
בחלק קטן מהטיפולים ליישור שיניים נגרמת ספיגה של שורשי שיניים. יש לקחת עובדה זו בחשבון בטיפול חוזר, שכן הוא עלול להחריף את הבעיה.

שיקולים פסיכולוגיים
בגיל מבוגר רמת הציפיות מתוצאות הטיפול גבוהה, ולא תמיד ניתן לספק את רצון המטופל לשלמות שאינה ברת השגה. שיחה עם הצוות לפני הטיפול, והתאמת ציפיות חשובה וחיונית להצלחתו.

הבדלים ביולוגיים
תזוזת השיניים במבוגרים היא איטית יותר מאשר בצעירים עקב הבדלים בצפיפות העצם ואספקת הדם לרקמות התומכות את השיניים.
מכיוון שלצעירים מתבצע הטיפול בדרך כלל בתקופת ההתבגרות והגדילה של עצמות הפנים והלסת, קל יותר להיעזר בתהליך הגדילה ולהשפיע עליו בעזרת מכשירים אורתודנטיים, מה שקשה הרבה יותר במבוגרים שאינם גדלים עוד. במקרים מסוימים יש צורך לכן להיעזר בטיפול כירורגי לתיקון ליקוי הסגר כחלק מהטיפול כולו.
גם את מכשיר ה'רסן' הנהוג בבני נוער לא מקובל להפעיל על מבוגרים מסיבות מובנות.

בעיות במפרקי הלסת –
יותר מחצי מהמבוגרים סובלים ברמה כזאת או אחרת במהלך חייהם מבעיות בפרקי הלסת (TMD). טיפול אורתודנטי עלול להחמיר בעיות קיימות כאלה ויש לנטר בזהירות טיפול אורתודנטי בהתאם.

שיקולים פריודונטאליים ( של חניכיים)
בעוד שלבני נוער אין כמעט בעיות חניכיים או שהן ממוקדות באזורים מועטים בלבד, הרי שבגילאים מבוגרים יותר שכיחות מחלות החניכיים עולה עם הגיל. הזזת שיניים כשמצב הרקמות התומכות אינו בריא, עלול לגרום להחרפת המצב ועד לאובדן שיניים ממש. יש לכן לטפל במחלות חניכיים אם קיימות לפני הטיפול האורתודנטי, וכמובן לעקוב ולשמור על הגיינה קפדנית במהלכו.
מצד שני, טיפול ליישור שיניים הפותר צפיפות קיימת, יכול לשפר את בריאות החניכיים על ידי מתן אפשרות ניקוי טוב יותר ושמירת הגיינה נכונה.

שיקולים של שחזורים קיימים
למבוגרים רבים שיניים משוחזרות עם שחזורים וכתרים מחומרים שונים הדורשים שיקולים נוספים בהדבקת מיכשור אורתודנטי.
על חלק מהשיניים יש גשרים העלולים להפריע ליישור אופטימאלי. זאת בנוסף לשיניים שעברו טיפולי שורש. במידה וטיפולי השורש תקינים אין בעיה בהזזת השן, אך אם יש דלקת מתחת לטיפול השורש, יש לשקול החלפתו לפני טיפול ליישור שיניים.

קיבוע
תזוזת שיניים בכל גיל דורשת קיבוע לשמירת המצב בסוף הטיפול. ומבוגרים אינם יוצאים מהכלל בהקשר זה. יש לקחת בחשבון את מצב השיניים השחזורים או הכתרים והגשרים הקיימים בתכנון הקיבוע המתאים.

 

פיתוחים חדשים
תחום יישור השיניים למבוגרים קיבל תנופה בשנים האחרונות בעיקר עקב פיתוח טכנולוגיות טיפוליות בלתי נראות ואסתטיות, המאפשרות גם למבוגרים לעבור יישור שיניים , אך ללא האילוצים של גשרים לא אסתטיים.
הפיתוחים כוללים:
• סמכים ('קוביות') שקופים או בצבע שן במקום סמכי המתכת המסורתיים
• חוטים בצבע שן במקום חוטי המתכת
• מכשירים לינגואליים ( גשר המודבק בצד האחורי של השיניים)
• קשתיות שקופות

 

• סמכים בצבע שן

– כיום יש שני סוגים של סמכים מודבקים – עשויים פלסטיק או עשויים מחרסינה- קרמיים. סמכי הפלסטיק נמצאים פחות בשימוש עקב בעיות בהדבקה ובנטייה לעיוותים.
הסמכים הקרמיים עשויים משפחות חומרים בצבע שן – כולל פוליקריסטלין, זירקוניה, ושילובים עם חריץ מתכת להפחתת חיכוך. בדרך כלל הם אינם מתאימים להפעלת כוחות חזקים עקב נטיתם להישבר.

 

• חוטים בצבע שן

את עיקר הפעולה של יישור השיניים על סמכים עושים חוטי מתכת. בשנים האחרונות פותחו חוטי מתכת מצופים בשרף בצבע שן, המאפשר לחוטים אלה, יחד עם סמכים שקופים, לתת פיתרון יותר אסתטי מפתרונות המתכת המסורתיים. פיתוחים חדשים של חוטים ללא מתכת נכנסים גם הם לקשת האפשרויות לטיפול שיניים אסתטי יותר.

 

• סמכים לינגואליים

מכיוון שהם מודבקים בצד הבלתי נראה של השיניים, סמכים אלה נותנים מענה אסתטי טוב יותר מסמכי החרסינה. כיום מערכות כמו אינקוגניטו Incognito ® מתכננות את הסמכים בצורה ממוחשבת במיוחד לכל מתרפא ושן בנפרד. חסרונותיהם מתבטאים בקושי בתפעול לרופא, קושי בשמירת הגיינה, גרוי ללשון המתרפא והפרעה לעיתים בדיבור.

 

• קשתיות שקופות Aligners

אלה הן פלטות נשלפות המתוכננות ומיוצרות על ידי מחשב. הן מיוצרות כסדרה לכל מתרפא בנפרד. יש להרכיבן רוב שעות היום ולהחליפן מידי שבועיים בקשתית חדשה.

שיטת אינויזליין Invisalign ® היא הפופולרית ביותר כיום. היא מתאימה פחות למקרים של מנשך פתוח, שיניים מסובבות מאוד או קצרות. אך ברוב המקרים היא נותנות פתרונות טובים. הקשתיות נוחות מאוד להרכבה יחסית לשאר השיטות, ומאפשרות שמירה על הגיינה מיטבית עקב היותן נשלפות.

שיטה נוספת של קשתיות נשלפות היא שיטה הפועלת על ידי הפעלת פולסים של כח המופעל בעזרת לחץ אויר- שיטת ארודנטיס . Aerodentis ® הכח מופעל על ידי יחידת לחץ אוויר המחוברת לפלטה ומאפשרת הרכבה רק בחלק מהיום. שיטה זו מתאימה למקרים קלים בלבד.

לסיכום, בניגוד לעבר, יותר ויותר מבוגרים כיום יכולים להגיע לחיוך הרמוני ואסתטי יותר בעזרת שיטות מתקדמות ובלתי נראות ליישור שיניים, בכפוף לאילוצים הנובעים ממצב השיניים ומצב הבריאות בגיל מבוגר.

 

Ortho Update 2014; 7: 89–92 adult orthodontics part 1 special considerations in treatment. Mohammed Almuzian and Alistair Gardner
Ortho Update 2014; 7: 114–117 92 adult orthodontics part 1 special considerations in treatment. Mohammed Almuzian and Alistair Gardner
success. J Clin Orthod 1991; 25(12): 740−747 Gottlieb E, Nelson A, Vogels 3rd D.
Orthodontic practice study. 2. Practice

 

 ישור מבוגרים 1

ישור מבוגרים 4

ישור מבוגרים 6

ישור מבוגרים 7

ישור מבוגרים 9

ישור מבוגרים 3

 

ישור מבוגרים 2

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...