מאמרים מקצועיים

חריקת שיניים (ברוקסיזם) ושחיקה, הרגלים מזיקים וכאבי פנים ולסתות TMD

חריקת שיניים (ברוקסיזם) ושחיקה, הרגלים מזיקים וכאבי פנים ולסתות -TMD – סיבות ופתרונות
ד"ר גיא וולפין ופרופ' אפרים וינוקור – ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

ברוקסיזם, שחיקה של השיניים, חשיפת דנטין, שברים בשיניים, TMDאנשים שמפתחים הרגלים מזיקים ללסתות ולשרירי הלעיסה (פאראפונקציות), כמו אלו שחורקים שיניים, מהדקים שיניים בחוזקה, נוהגים להזיז את הלסתות בצורות שונות ומשונות, לועסים מסטיק שעות רבות ביום, כוססים ציפורניים ומכרסמים עפרונות, הם רק חלק קטן מאלו שעלולים לפתח הפרעה במערכת הלעיסה, שעלולה להיות מזיקה ובלתי הפיכה, ואף עלולה להוביל לנכות של קושי בפתיחת הפה, לעיסה, פיהוק, וכאבים כרוניים במפרק הלסת ו/א ובשרירי הלעיסה. התופעה מכונה "כאבי פנים ולסתות" – TMD – Temporo-Mandibular Disorders


 זהו הגורם השני בשכיחותו לכאבים באיזור הפה, כמובן אחרי כאבי שיניים. קשה לאבחן אותה, ואין מספיק מודעות באוכלוסייה ואף בקרב הרופאים המודעות לבעיה זו לא תמיד מספקת. אם לאדם יש כאבים או קושי במפרק הלסת, למשל בפיהוק או בפתיחת פה למקסימום, או כאבים בשרירי הלעיסה השונים, ו/או רעשים דומים ל"קליק"/"קנאק" כשאתה פותח את הפה, הוא בקבוצת סיכון לפתח TMD.


במשך הזמן הסימפטומים עלולים להחמיר, ותיגרם פגיעה קשה באיכות החיים ובתפקוד מערכת הלעיסה. בין הסימנים האופייניים לTMD הוא הופעת רעשים וכאבים בפתיחת הפה, קשיים בלעיסה, כאבי ראש ובמיוחד ביקיצה מהשינה, הרגשה של שרירים תפוסים בלסת ו/או ברקות (לעיתים מאובחן בטעות כמיגרנה), כאבי צוואר ועורף, כאב אוזניים או רעש באוזניים בעת פתיחת הפה, כאב בפיהוק, קליקים וקנאקים בתנועות הלסת ועוד.

חשוב לדעת שאם יש לכם דלקות חניכיים ומחלות חניכיים, הברוקסיזם יחמיר את המצב, ובמיוחד אם יש סתימות שבורות או כתרים שבורים. הברוקסיזם בפני עצמו אינו גורם למצב החניכיים להיות דלקתי, אך תורם להחמרת מצב דלקת קיים  (secondary occlusal trauma).

 

במידה ויש לך אחד או יותר מהסימנים הנ"ל, מומלץ לבדוק אילו הרגלים מזיקים (פארא פונקציות) יש לך, ואח"כ להתייעץ עם רופא שיניים. במקרה זה עדיפות לרופא שיניים שהינו חבר האיגוד הישראלי לכאבי פני ולסתות.

 חריקת שיניים, כאבי פנים ולסתות, TMD ברוקסיזם2020  - וולפין  וינוקור

פאראפונקציות: אלו הם הרגלים מזיקים של תנועות שיגרמו למיקרוטראומה של מפרק הלסת, שתחמיר ככל שההרגל המזיק נמשך. בדומה לפציעות של ספורטאים במפרקים או בשרירים או בגידים של הרגליים והידיים, גם פאראפונקציה שנמשכת שעות רבות תגרום לנזק למערכת הלעיסה, כמו לעיסת מסטיק, החזקת חפץ בין השיניים, כסיסת ציפורניים כרונית, החזקת טלפון בין הכתפיים והראש, קריאה כאשר הראש שעון על היד, מציצת אצבע, פיצוח גרעינים, הידוק שיניים בחוזקה (clenching), חריקת שיניים בחוזקה (ברוקסיזם), הזזת הלסת לכיוונים שונים בצורה כרונית ועוד.
ישנם גורמים נוספים, כמו חבלה למפרק הלסת, עמדה לא תקינה של הסגר בין הלסתות, שינויים ניווניים, מחלות ראומטיות / שריריות / סרטן / כלי דם וכולי. כמו כן אנשים שהינם בעלי אישיות type A (יותר אגרסיביים ו/או יותר בסטרס) סובלים יותר מחריקות שיניים והידוקי שיניים.

סד לילה, חריקת שיניים, ברוקסיזם, TMD

חריקת שיניים (ברוקסיזם): ההרגל המזיק הנ"ל הוא בדרך כלל הרגל לילי, כאשר הגוף תוך כדי שינה משחרר לחצים שהצטברו במשך היום. אחד מכל חמישה אנשים חורק שיניים בלילה, בדרך כלל בתקופות לחוצו ועצבניות. לעיתים בן הזוג ישים לב לתופעה, ולעיתים לא. יכול להישמע רעש תוך כדי החריקה, אך לא תמיד. מבחינת סימנים קלאסיים, למשל פיהוק בבוקר שמלווה בכאבים, או רעשים של קליקים וקנאקים. כמו כן התקצרות של השיניים וחשיפת דנטין, שברים וסדקים קטנים בשיניים/סתימות/כתרים, הקטנה בפתיחת הפה וכאבים בלעיסה, רגישות לקור/חום/מתוק בגלל הדנטין שנחשף ועוד. במצבים חמורים גם עלול להיות שינוי במראה הפנים, כאשר השיניים מתקצרות לעיתים רואים הופעת קפלים וקמטים בזוויות הפה ו/או שפתיים ו/או לחיים.


חשוב לדעת שלעומת הנזקים הנ"ל מחריקות שיניים אצל בני נוער ומבוגרים, כאשר תינוקות וילדים חורקים שיניים מתוך שינה התופעה נחשבת נורמלית ולא תגרום לנזקים, ואין צורך בטיפול ובוודאי לא בסדי לילה. בדרך כלל התופעה נעלמת מעצמה בגילאי 12-13.


בדרך כלל הפתרון המעשי למצב זה הוא יצירת סד לילה במרפאת השיניים. הסד הוא מעין מגן שיניים עשוי אקריל, שמונע נזקים לשיניים ולמפרקי הלסת, ע"H מניעה של שחיקה פיזית בשיניים ו/או תנועות לסת מופרזות ו/או מניעת הפעלת מלוא כוח הלסתות בעת השינה.

   

עצות ודרכים לטיפול בTMD – הפרעות תפקודיות של מערכת הלעיסה

  • איבחון וטיפול עצמי: בחן את עצמך – האם אתה מבצע אחת או יותר מהפאראפונקציות שתוארו? האם אתה סובל מאחד או יותר מהסימפטומים שתוארו? השתדל להימנע מהרגלים אלו, ועדכן את רופא השיניים שלך.
  • במרפאת השיניים: רופא שיניים מיומן ישים לב לסימני חריקת שיניים גם אם לא תספר לו… אופיינית שחיקת שיניים, שבירה של סתימות וכתרים, כאבים בלסתות בעת הטיפול, הקטנה בפתיחת הפה, רעשים של קליקים וקנאקים בפתיחת הפה ועוד. חוץ מאיבחון, העברת מידע והתאמת משך הטיפול, רופא השיניים יוכל להתאים לך טיפול באמצעות סד דנטלי, שהינו מעין מגן שיניים אישי, שימנע נזק לשיניים ולמפרקי הלסת. סד הלילה צריך להיות קשיח (למשל מאקריל מעבדתי) ולא מחומר סיליקוני רך.
  • רפואה משלימה: הוכח קלינית ומחקרית כי רפואה סינית, פיסיותרפיה, שיאצו, הומיאופתיה ועוד, יכולים להפחית הן את רמת הכאב והסימפטומים השונים, והן להשפיע לטובה על רמת הסטרס שיש לאדם.
  • פסיכולוגיה, פסיכיאטריה ורפואה: לאנשים שרמת הסטרס/חרדות אצלם מאוד גבוהה ומשפיעה לרעה על מצבם אפשר לשקול טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי. ברפואה הקונבנציונלית אפשר לנסות ולטפל גם ע"י תרופות לשיכוך כאב, הרגעה, הרפיית שרירים ועוד

 

 בהקשר זה של סטרס וחריקות שיניים, מומלץ לקרוא גם את המאמר הבא: קורונה, סטרס, בעיות בחלל הפה והמלצות ברפואת שיניים

 

 

 

חריקת שיניים סתימות אמלגם שבורות ועששת משנית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...