מאמרים מקצועיים

חורים בשיניים, כאבים, טיפולי שורש, מבנים וכתרים, וגם איך בכלל בנויה שן?

 חורים בשיניים, טיפול שורש, מבנים וכתרים – תשובות לשאלות נפוצות 

ד"ר גיא וולפין – ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

איך שן נראית ומהם החלקים שמרכיבים אותה? איך נוצרים חורים בשיניים? למה חורים בשיניים גדלים וכואבים? מתי מספיק לעשות סתימה, ומתי צריך לעשות טיפול שורש? איך עושים טיפול שורש? מדוע לעיתים צריך לעשות כתר?מהו מבנה לאחר טיפול שורש?  תשובות לשאלות נפוצות

 

אם אדם אינו מצחצח את שיניו בצורה הנכונה, אינו משקיע זמן ואנרגיה בשמירה על בריאות הפה, אינו מגיע למרפאת השיניים לבדיקה ואבחנה באופן סדיר ושוטף, ובמיוחד אם התזונה עתירה בפחמימות, סוכרים וחומצות, הוא צפוי להרבה יותר בעיות שיניים וריקבון. חיידקים שמגיעים מהאוויר בעיקר מצליחים להידבק אל השיניים, ובעיקר אל החריצים האופיניים שבכותרת השן, ואל הרווח הקטן שבין השיניים לחניכיים. החיידקים מתרבים יותר ויותר, ומפרישים חומצה מגופם, שמסייעת להם לפעול מהר יותר וחזק יותר, ובמקביל ממיסה את שכבות השן. ככל שיהיו יותר חיידקים, וככל שהתזונה תהיה בעצמה חומצית או עתירת פחמימות, הסביבה עצמה בתוך הפה תהיה חומצית יותר והחיידקים יוכלו להתרבות מהר יותר, ובמקביל הנזק לשן יהיה גדול יותר. כאשר כבר נוצר חור (עששת, ריקבון), והחיידקים חיים בתוכו, הם יותר מוגנים ממברשת השיניים, משחת השיניים וכולי, והחור יגדל יותר ויותר. 

יש סיבות שונות לחורים בשיניים ולהרס שלהן, למשל חומציות בפה, גנטיקה, חבלה, הרגלים לא נכונים של צחצוח ועוד, אך הסיבה הנפוצה ביותר היא הימצאות חיידקים בכמות גדולה ושרידי מזון שלא נוקו היטב מהשיניים. החיידקים מעכלים את המזון (בעיקר פחמימות וסוכרים) ומתרבים ומפרישים חומצה. ככל שתהיה יותר חומצה, החיידקים יתרבו יותר מהר וכמות החומצה תגדל בהתאם. החומצה ממיסה את השיניים בנקודות מסויימות וכך מתחיל חור בשן.

במקביל, חור בשן בתחילה בדרך כלל לא כואב, ועל כן אדם שלא חש בכאב או שהכאב קל מאוד בתחילה, לעיתים עלול לחשוב שהכל בסדר או שאין צורך כרגע לגשת לרופא – וזו כמובן טעות קשה. עדיף להגיע 2-4 פעמים בשנה לשיננית לטיפולי ניקוי ומניעה, ופעם בשנה לרופא האישי, לבדיקה יסודית קלינית ורנטגנית, ולוודא שהכל בסדר.

 

 חלקי השן החשובים: 

 איך בכלל בנויה שן? מהם חלקי השן השונים? - ד"ר גיא וולפין

 

אמאייל: זהו החלק שעוטף את כותרת השן (החלק שרואים בפה). הוא חזק ביותר, שקוף (ולכן בעברית נקרא זגוגית), ותפקידו הוא לא רק להגן על השיניים נגד החידיקים והחומצות שהם מפרישים, וכן מפני החומציות שיש לסוגי אוכל ושתייה שונים (בעיקר מתוקים), אלא גם להגן על השן מפני שחיקה מתמשכת ו/או ופגיעות פיזיות.חור חדש שרק נמצא באמאייל בדרך כלל לא גורם לכאבים, ולכן חשוב להגיע לבדיקה השנתית אצל רופא השיניים גם אם אין כאבים בשיניים. הרופא יוכל לטפל בחור הקטן לפני שיגדל, יגרום לכאבים ויחמיר את המצב.

דנטין (שנהב): זהו החלק שמתחת לאמאייל, שמרכיב את גוף השן ואת שורשי השן. הדנטין צהוב/חום, והינו חלש יותר מאשר האמאייל, ולכן ריקבון בדנטין יתפתח מהר יותר.
אם החור העמיק והגיע לתוך הדנטין, עדיין ייתכן שלא יהיו כאבים. אם יש כאב, לרוב הוא חד וקצר, כשאוכלים משהו מתוק או משהו קר. לרוב הטיפול בחור שהגיע לדנטין הוא סתימה (שיחזור). חור עמוק עוד יותר עלול להגיע אל המוך, ולגרום לדלקת בעצב ולכאבים קשים.

מוך השן: המוך הוא החלק הפנימי והעמוק ביותר בשן. חלק מהמוך נמצא בכותרת השן, וממנו יש שלוחות שעוברות בתוך כל אחר מהשורשים של השן. מכיוון שהמוך הינו רקמה רכה, אם חיידקים יחדרו אליו, הזיהום יתפשט במהירות, ותתחיל דלקת זיהומית במוך השן (פולפיטיס). לעיתים לא יהיה כאב כלל. לעיתים הכאב יהיה ממושך (אפילו שבועות וחודשים) אבל חלש ועמום, ולעיתים תהיה התפרצות של כאבים חזקים ביותר, שדומים ל"דפיקות פטיש", ויכולים גם להקרין לשיניים סמוכות, ואף לאוזן ולצוואר. כאב חזק כזה לא מאפשר שינה, לא יחלוף מעצמו וגם טיפול אנטיביוטי לא ירפא דלקת בעצב. בשלב זה יש לבצע טיפול שורש, לעיתים רק אחרי טיפול דחוף של עזרה ראשונה עלול גם להיות מצב של הפרשת מוגלה מתוך שן כזו אל העצם ואל החניכיים, מצב שילווה בפצע מוגלתי ו/או נפיחות גדולה וכואבת. ברוב המקרים לאחר טיפול שורש שהיה לאחר ריקבון עמוק והרס כותרת השן יש לבצע גם מבנה ואחר כך כתר, כדי להחזיר את הצורה והתפקוד של השן, ולאפשר הגנה לשנים ארוכות.

* דלקת מוך /נמק מוך: העצב שנמצא בחלק הפנימי והעמוק ביותר של כל שן אמור להיות חי, תחושתי, ומוקף כלי דם. כל הקומפלקס הזה נקרא "מוך". במצבים מסויימים, למשל לאחר חבלה או זיהום עמוק, המוך עלול לעבור דלקת ובמצבים שאינה מטופל אף לעבור נמק. כמו כל איבר שעובר נמק בגופנו -האיזור עלול להזדהם , וזהיום כזה יכול לצאת אף מגבולות השן עצמה ולהתפשט לעצם ולחניכיים סביבה, ומשם דרך זרם הדם אך להשפיע על מצב בריאותנו הכללי. בטיפול שורש מסלקים את המוך הדלקתי או הנמקי, מחטאים את התעלה שבה עבר העצב בחלק הפנימי של השורש, ומבצעים בסיום סתימה מיוחדת שנקראת סתימת השורש. כל זאת כדי להבטיח את הפסקת הזיהום, וכמובן בכדי לשמר את השן ולהציל אותה מעקירה. 

 

1. שלבי העששת – מחור קטן ועד טיפול שורש
 עששת1 עששת2   עששת3 עששת4 

חור התחלתי בכותרת השן.
עדין אין כאבים, יש צורך בסתימה (שיחזור)

 החור מעמיק ומגיע לדנטין.
ייתכן כאב אופייני, חד וקצר, בעיקר לאחר חשיפה
למתוק או קר. יש צורך בסתימה גדולה יותר

החור מעמיק יותר ויותר בתוך הדנטין, ומגיע לגבול עם המוך.
יש צורך בסתימה עמוקה מאוד עם כיפוי מוך- חומרים שמגינים על המוך מתחת לסתימה

החיידקים המשיכו לחדור למוך, ומתחילה דלקת במוך השן (פוליפיטיס).
יהיה צורך בטיפול שורש

 עששת5  עששת6  עששת7  עששת8
התפשטות הזיהום והדלקת במוך השן.
לעתים יש כאבים עמומים וממושכים, ולעתים הכאבים חזקים מאוד ונמשכים זמן רב
המוך כולו מזוהם ודלקתי, לעתים הכאבים חזקים מאוד ונמשכים זמן רב.
לעתים כבר לא כואב כלום, בגלל שהמוך עבר נמק. ייתכן גם זיהום מעבר לקצה השורש, נפיחות, הפרשת מגלה ועוד.
המצב מחמיר. במקביל לזיהום במוך השן, הריקבון התפשט בכותרת וחלק ממנה נשבר.
השן בסכנה לעקירה. לאחר טיפול השורש יהיה צריך כתר, להגן על השן
 
ללא טיפול בשן, ייתכן בסוף צורך בעקירת השן.
כמו כן ייתכן זיהום קשה, נפיחות, כאבים חזקים ובמקרים חמורים אף סכנה לחיים!

 שלבי העששת 2 - טיפול שורש

3. שלבי העששת – מבנה
 מבנה1 מבנה2   מבנה3 מבנה4 

תחילת שיקום השן, ע"י מבנה. המבנה משמש אותנו לבניית השן מחדש לאחר כל הנזק שעברה עד כה, וכדי להרכיב כתר יציב על השן. בדוגמא זו המבנה הוא מחומר ללא מתכת (קומפוזיט פייבר-פוסט)

השלמת מבנה הקומפוזיט ללא מתכת. הקומפוזיט נצמד אל חומר השן ונדבק אליו

השחזת השן והמבנה בצורה המתאימה לכתר העתידי

לאחר סיום המבנה וההשחזה יבוצע כתר זמני, שמגן על השן ועל החניכיים עד לקבלת הכתר הקבוע

 מבנה5  מבנה6  מבנה7  מבנה8
יש רופאים שמעדיפים מבנה ממתכת. במקרה זה המבנה הוא בורג מתכתי וסתימת אמלגם מתכתית סביבו יש רופאים שמעדיפים מבנה ממתכת. במקרה זה המבנה הוא מבנה יצוק מתכתי בכל מקרה יש לזכור: אם לועסים על שן שעברה נזק גדול, ובעקבותיו טיפול שורש ומבנה, ללא כתר זמני ואח"כ כתר קבוע ייתכן נזק של שבירת השן ו/או סדק בשורש. מצב כזה עלול להוביל לעקירה. יש להתייעץ עם הרופא האם לעשות כתר, ולבקש הסבר על סוג הכתר

 

4. שלבי העששת – בחירת סוג הכתר לשיקום הסופי
 כתר1 כתר2   כתר3
כתר חרסינה מאוחה למתכת
הבסיס הוא מתכת, החלק החיצוני הוא חרסינה.

 

ככל שסגסוגת המתכת יותר איכותית, היא מכילה מתכת אצילה איכותית שלא תחליד (כמו פלדיום/פלטינה/זהב)
m = מתכת
p = חרסינה

 

כתר חרסינה וזירקוניה (ללא מתכת)
הבסיס הוא זירקוניה, החלק החיצוני הוא חרסינה.

 

הזירקוניה מכונה "יהלום מלאכותי", חומר חזק שאינו מחליד
z = זירקוניה
p = חרסינה

כתר זירקוניה מונוליטית (זירקוניה טהורה, ללא חרסינה וללא מתכת)
כל הכתב עשוי מזירקוניה חזקה שאינה מחלידה, בחריטה ע"י מחשב. מתאים במיוחד לשיניים אחוריות
z = זירקוניה מונוליטית (זירקוניה טהורה). אין מתכת בכתר זה וגם אין חרסינה.


מידע נוסף בקשר לסוגי כתרים נפוצים ברפואת שיניים

עקירת שן וחוסר טיפול: סיבוכים אפשריים

עקירת שן

 



** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

 

 

התחברות

בודק...