מאמרים מקצועיים

הארכת כותרת השן – מהי הפעולה? האם זה ניתוח? מתי צריך? איך מבצעים?

הארכת כותרת השן – מהו הניתוח? מתי צריך? איך מבצעים?

 ד"ר גיא וולפין – מנהל הפורום

 

הכותרת הקלינית הינה החלק של השן שרואים בתוך חלל הפה, מעל החניכיים.  זהו החלק שנפגע מעששת למשל, ואם צריך לבצע כתר עליו – הוא צריך להיות יציב וחזק מספיק בכדי לקבל כתר וימשיך לתפקד כראוי.

הארכת כותרת הינה פעולה כירורגית שיכולה להיות מבוצעת במספר דרכים, כאשר יש בעייה עם הכותרת הקיימת בפה. מטרת הפעולה היא להוריד חלק מקו החניכיים באיזור שמוגדר בעייתי, ובכך לקבל הארכה של חלק השן שנמצא בחלל הפה, דהיינו "הארכת הכותרת הקלינית".

הטכניקה הנפוצה ביותר היא ע"י חיתוך ומיקום מחדש של קו החניכיים, ותפירה. לעיתים נדרש גם עיצוב קו העצם שסביב הכותרת בכדי להתאימו למצב החדש. במצבים קלים יותר אפשר לבצע את הניתוח בעזרת לייזר, והיתרון הגדול הוא שבניתוח ע"י לייזר אין דימומים ואין תפרים, יש בדר"כ פחות כאבים, וההחלמה היא בדר"כ קלה ומהירה יותר. החזרה לשגרה הינה מהירה וקלה בהרבה לעומת ניתוחים קשים יותר (עקירה, השתלה, הרמת סינוס וכולי).

במצב שבו היה ריקבון עמוק מאוד בשן מסויימת, אם הכותרת הקלינית אינה ארוכה מספיק, למשל בגלל כמות הנזק והריקבון בשן, או בגלל שהשן במקור לא הגיעה לעמדה שבה היא בקעה בכמות מספקת, לא יהיה ניתן לבצע שיקום עם כתר בצורה יציבה והכתר לא יוכל לתפקד כאילו היה שן רגילה. כתר כזה עלול להתנדנד וליפול, ועלול גם להיגרם נזק לשרידי השן עצמה. מה גם שעלולים לבלוע את הכתר שנפל, דבר שעלול להביא לסכנת חיים – ובמיוחד אם הכתר נשאף בטעות לריאות.

 הארכת כותרת בגין הרס כותרתי מעששת - וולפין

 

מצב אחר שבו נזקקים להארכת כותרת הוא כאשר יש ריקבון משמעותי מתחת לקו החניכיים, מה שלא יאפשר להרכיב כתר שיכסה את כל האזורים שנפגעו בשן, ועלול לפגוע בסיכויי הכתר לשרוד שנים רבות. במצב זה הרופא בדר"כ ינתח רק את האיזור שנרקב עד מתחת לקו החניכיים, כך שלאחר הניתוח קו הסיום של הכתר יכסה את האיזור הפגוע במלואו.

הארכת כותרת בגין עששת מתחת לקו החניכיים - וולפין

 

מצב שלישי הוא הארכת כותרת לצרכים אסתטיים, במיוחד בשיניים קדמיות שבהן קו החניכיים גבוה ודומיננטי מדי, והם מכסים חלק מכותרת השן, כך שהשן נראית קצרה מהרגיל. הארכת כותרת כאן יכולה להביא לשינוי דרמטי לטובה מבחינת המראה של השן, בהליך יחסית קצר ופשוט.

 הארכת כותרת לייזר וולפין

 

 יש לשמור על המקום נקי ולא לאכול באיזור, לפחות עד הסרת התפרים, ולבצע שטיפות פה ותרופות בהתאם להוראות הרופא שביצע את הניתוח. ולא לעשן.

כמה זמן יכאב? בהתאם לעומק הניתוח וכמובן משתנה גם מאדם לאדם, סבלנות. 

 

התחברות

בודק...