מאמרים מקצועיים

אפיסקטומי – קיטום כירורגי של חוד השורש – כירורגיה אנדודונטית

אפיסקטומי – קיטום כירורגי של חוד השורש – כירורגיה אנדודונטית

 ד"ר גיא וולפין – מנהל הפורום

 

אפיסקטומי - קיטום כירורגי של קצה שורש דלקתי- וולפין
 

לאחר טיפול שורש, סתימת השורש אמורה לאטום בצורה מוחלטת את כל תעלות השורש בכדי למנוע הישרדות ושגשוג של חיידקים בתוך תעלות השורש. בחלק גדול מהמקרים גם מבוצעים מבנה וכתר או גשר. לאחר ביצוע טיפול שורש ושיקום השן, יש צורך במעקב במשך השנים במרפאה ולוודא שאין התפתחות זיהום בקצה השורש.

 

לעיתים מתגלה בבדיקה שגרתית כי בכל זאת התפתחה דלקת בקצה השורש, ולעיתים המטופל מגיע ביוזמתו למרפאה בשל התפתחות כאבים באזור, שלעיתים מלווים בנפיחות מקומית. הסיבות הנפוצות הן טיפול שורש לקוי או אנטומיה חריגה של השורש שלא מאפשרת ביצוע איכותי יותר.

 

אם בבדיקה הקלינית והרנטגנית מתברר כי התפתחה דלקת בקצה השורש יש לשקול את דרכי הטיפול. אם טיפול השורש לקוי, למשל אם סתימת השורש לא אוטמת היטב את תעלות השורש, מומלץ לבצע חידוש טיפול שורש בצורה איכותית יותר עם שימוש במיכשור מיוחד, ולעיתים אף הפנייה למומחה לטיפולי שורש. אם קיים כתר ומבנה בשן זו והם לקויים, יש להסירם בכל מקרה כתנאי להצלחת הטיפול. בהיעדר טיפול הדלקת תחמיר ויש סיכון לסיבוכים חמורים כגון דלקת כרונית, ציסטה זיהומית, ספיגת עצם לסת והריסתה, נפיחות וכאבים קשים, ייתכן גם נזק לשורש עצמו וספיגה דלקתית שלו, ולבסוף לא יהיה מנוס מעקירה כירורגית של שן זו.

 

אם האבחנה היא שבוצע כבר טיפול שורש איכותי והבעייה היא אנטומית (למשל קצה השורש מעוקל בצורה כזו שלא ניתן להגיע אליו, או שקצה השורש מפוצל למספר תעלות קטנטנות שלא ניתן לטפל בהן, למשל), או שכבר בוצע חידוש טיפול שורש בצורה מיטבית והדלקת לא חלפה, או שכלל אין אפשרות לבצע חידוש טיפול שורש בגלל נוכחות של כתר ומבנה שאי אפשר להסידם, לעיתים הטיפול הוא אפיסקטומי – קיטום כירורגי של חוד השורש, במידה ויש סיכוי להצלת השן והישרדותה בפה.

 אפיסקטומי דניאלה שבת טאוב אנדודונטיה טיפול שורש

בטיפול זה הרופא אינו מוריד את הכתר וניגש לטפל בצורה הרגילה, אלא מבצע פתח קטן בחניכיים, ודרכו חודר לעצם הלסת עד שמגיע לאזור הדלקת וקצה השורש הבעייתי. בעזרת מיכשור מיוחד קצה השורש נקטם (נחתך) ומוצא מתוך הלסת החוצה, והאזור עובר חיטוי יסודי והוצאת שרידי הדלקת או הציסטה שנוצרה שם. לעיתים גם יבוצע דרך הפתח הנ"ל בחניכיים ובעצם גם איטום מחדש של קצה השורש שנותר בכדי לשפר את הסיכוי לאיטום מלא ומיגור הדלקת (טיפול שנקרא "סתימה רטרוגרדית"). יש רופאי שיניים שגם מבצעים השתלת עצם אם הפגם הגרמי שנוצר הינו גדול, ויש רופאים שמותירים לעצם להחלים באופן ספונטני. הפתח בחניכיים ייסגר עם או בלי תפרים, תלוי בגודלו. אחוזי ההצלחה של טיפול זה כאשר מאובחן נכון ומבוצע היטב הינם 85-90% הצלחה.

 

יש לציין שאם הפגיעה הדלקתית בקצה השורש היא גדולה מאוד או שיש סדק בשורש, לא יבוצע אפיסקטומי ויהיה צריך לעקור את השן. כמו כן יש לדעת שכמו בכל הליך כירורגי ייתכן זיהום או כאב, למשל, אם כי ברוב המקרים אחוז הסיבוכים אינו גדול. לאחר הטיפול יש צורך בשטיפות של הפה במשך מספר ימים ולעיתים גם טיפול תרופתי, כגון אנטיביוטיקה ומשככי כאבים.

 

לאחר הביקורת הראשונית במרפאה והוצאת תפרים אם בוצעו, יש צורך במעקב ממושך אחרי האזור שטופל, קלינית ורנטגנית. אם הטיפול הצליח, מושג ריפוי במהלך הזמן ואפשר לראות בצילומי הרנטגן שהחלל מתמלא בעצם לסת חדשה ואיכותית. בדרך כלל המעקב הוא מדי מספר חודשים ואף שנים. אם לא יושג ריפוי גם לאחר אפיסקטומי, או שהמצב יחמיר, ייתכן ויהיה צורך בעקירת השן.
 

התחברות

בודק...