מאמרים מקצועיים

אפטות – פצעים כואבים ושורפים בתוך הפה: מידע והמלצות לטיפול

 אפטות – פצעים כואבים ושורפים בתוך הפה: מידע והמלצות לטיפול

 ד"ר גיא וולפין – ביה"ס לרפואת שיניים, אוניברסיטת ת"א

 

 אפטות הינן פצעים שלפוחיתיים שורפים בתוך הפה.האפטות הן סוגים שונים של פצעים שורפים בפה, שחולפים לאחר מספר ימים אך יכולים גם להופיע שוב ושוב. הרקע לא ברור לחלוטין, אך יש נטייה גנטית – בערך 10 אחוזים מתושבי ישראל סובלים מאפטות מדי פעם, לעומת כ40 אחוזים מתושבי יפן. כמו כן סוברים שהאפטה קשורה לליקויים נקודתיים במערכת החיסון, חשיפה לשמש, תזונה לקוייה, מצבי סטרס ועוד. הגיל נפטץ לאפטות הוא אנשים צעירים, בגילאי 20 עד 40.

פצעי האפטה יכולים להופיע במקומות שונים בפה, כמו החניכיים, רירית הלחיים, הלשון, רצפת הפה מתחת ללשון, השפתיים  ועוד. פצעים באזורים אחרים לא בוודאות הינם אפטות (למשל ייתכנו פצעים בגלל נשיכה של הרקמה הרכה, בגלל וירוסים ועוד), ולכן כדאי בכל מקרה לעבור איבחון של רופא השיניים ולהתאים את הטיפול הנכון. כאשר פצע אפטה מופיע, יכול להיות כאב בשעת דיבור, תנועות הפה, לעיסה, ובמיוחד חשיפה למזונות חומציים או חריפים.

ישנם סוגים שונים של אפטות. רובן הן  שלפוחיות קטנות (Minor), פחות מחצי ס"מ, בצבע צהבהב,  1-4 אפטות קטנות וקרובות זו לזו, חולפות לאחר שבוע עד שבועיים. .

10% מהאפטות הן אפטות גדולות יותר (Major), עד ס"מ בקוטר, שיכולה גם להיראות כשלפוחית שורפת וגם יכולה להראות כמו "מכתש" שורף (דומה לפצע מסיגריה קטנה). בדרך כלל אפטה גדולה תופיע לבד, ולא בקבוצה, ותשאר כחודש עד חודש וחצי. לפעמים זמן קצר לאחר העלמות אפטה כזו מופיעה שוב אפטה גדולה במקום אחר בפה. אחרי כל פצע שמופיע בפה חשוב לעקוב: אם אין ריפוי של פצע לאחר עד שבועיים, יש לשלול אפשרות של נגע סרטני – מומלץ להיבדק בהקדם ע"י רופא שיניים שהוא מומחה לרפואת הפה, או  חבר האיגוד לרפואת הפה.

מחלות שונות של מערכת העיכול כמו ulcerative colitis, מחלת קרון, צליאק, IBD ועוד יכולות להיות קשורות גם להופעת אפטות בפה . לעיתים ריבוי מקרי אפטות בפה של ילד קטן ובמקביל אמאייל פגום או ריבוי עששת מחשידים למחלת הצליאק.

  אפטה פצע שורף ברירית הפה וולפין

 צליאק עששת בשיניים חותכות ואפטה בשפה

דרכי טיפול ללא מרשם רופא

ישנם מוצרים רבים בבית המרקחת, כדאי להתייעץ עם הרוקח.

  • מדבקיות שנדבקת לאפטה, ונמסה לאחר מספר שעות. במדבקית יש חומרים טבעיים המסייעים בריפוי הנגע השורף וספיגת ההפרשות, זירוז הריפוי והקלה על כאבים. הבידוד ממגע וממזון גם מקל על הכאב.יש מספר סוגים של מדבקות המכילות חומרים שונים ממוצר למוצר.
  • ג'ל המכיל חומרים מרגיעים טבעיים (למשל אלוורה ו/או חומר הרדמה קל) שיוצר בידוד המגן על האפטה למשך מספר שעות, תורם להקלה בכאב , ולעיתים אף מזרז את החלמת הפצע.
  • שטיפות פה המכילות חומרי חיטוי (כמו כלורהקסידין) – תורמות לחיטוי הפצע אך לארוך זמן עלולות להכתים שיניים.
  • קיים מקלון כותנה שמכיל חומר טיפולי, פשוט לשימוש ביתי. יש לעקוב אחרי ההוראות ולצרוב את האפטה למשך 10-15 שניות. האפטה נצרבת, והכאב נרגע במהירות. נותר כיסוי לבן שנושר לבד לאחר מספר ימים
  •  אורקורט E: כיום משחה זו אפשר לקנות ללא מרשם רופא, בניגוד לעבר, אם כי מומלץ להשתמש בה רק לאחר שמקבלים איבחון רפואי שזו אפטה ולא בעיה רפואית אחרת. המשחה סמיכה ונדבקת לפצע, היא מכילה כמות קטנה של סטרואידים וכן מעט חומר מרדים. הסטרואידים מזרזים את הריפוי וחומר ההרדמה מקל על הכאב.

 

הומאופתיה ותזונה

  • כדאי להמנע מצריכת מזונות חומציים: פירות הדר, עגבניות, מלפפונים חמוצים וכו'.
  • כדאי להגדיל כמות האבץ בתזונה: בשר, פטריות, ביצים, אגוזים, זרעים, קטניות, דגים ופירות ים, דגנים מלאים, שמרים.
  • תוספי מזון: למשל קו-אנזים q10, אסטרולה, אסטר- ESTER C 500 C, חומצת אמינו L-ליזין, אסטראגלוס, אבץ פיקולינאט, פרופוליס, ויטמין B12.
  • שטיפות פה כתרופות סבתא שאפשר לנסות: לשתות / לגרגר תה מעלי מרווה, למרוח מעט דבש מעורבב עם טחינה גולמית על האפטה
  • לפעוטות – אפשר למרוח על האפטה טחינה גולמית, פרופוליס, שמן אובליפיחה . שימו לב – לעיתים יש קשר בין אפטות חוזרות ונשנות אצל ילדים לבין מחלת הצליאק (רגישות לגלוטן) או מחלת קרון (מחלת מעיים דלקתית). כדאי להיוועץ עם מומחה לרפואת שיניים לילדים או מומחה לרפואת הפה אם אלו אכן אפטות. שוב, אפשר להשתמש בחלב עיזים או מוצרי חלב עיזים, בתנאי שהם מפוסטרים!

  דרכי טיפול ע"י רופא בלבד 

  •  שטיפות פה טיפוליות: דקסמטזון (סטרואידים); סוקרלט/סוקרפט (מכסה את הכיב).
  • תרופות נוספות: מינוצין, תאלידומיד, אבץ.

 

טיפול באפטות ע"י לייזר-דרך חדשנית לטיפול באפטות:

  • ע"י לייזר לרקמות רכות של החניכיים וריריות הפה, אפשר לבצע בקלות חיסול חיידקים וחיטוי הפצע
  • הקלה מיידית בכאב
  • לרוב ללא צורך בזריקת הרדמה
  • החלמה מהירה ביותר
  • (יש להדגיש כי אפטות יחזרו שוב ושוב, ומדובר בהקלה וצריבה של אפטה ספציפית שמאוד כואבת ולא נרפאת, ולא בריפוי כללי מבעיית האפטות)

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...