מאמרים מקצועיים

שיניים תותבות: עצות לתחזוקה ושימוש בשיניים תותבות

 

 

  שיניים תותבות: עצות לתחזוקה ושימוש בשיניים תותבות

 ד"ר גיא וולפין – מנהל הפורום

 שיניים תותבות – טיפול

לא תמיד ניתן לבצע שתלים וכתרים, ולא תמיד יש יכולת כלכלית לכך. לעיתים התותבת היא זמנית, עד לסיום ההשתלות והרכבת השיניים החדשות.

כדאי לדעת שגם אם השן התותבת היא הברירה היחידה האפשרית כרגע, אפשר לעיתים לבצע מספר מצומצם של שתלים עם מחברים מיוחדים שאליהם תתחבר התותבת.  פתרון זה נותן  שן תותבת נוחה יותר מאשר שן תותבת רגילה, ותוכלו ללעוס ולדבר יותר בקלות. תותבת יציבה תורמת לא רק לאיכות חיים ונוחות יותר, אלא גם תעזור לשמור על חניכיים ועצם בריאות יותר.

פעמים רבות כשמתחילים להשתמש בתותבת חדשה, היא לא תהיה נוחה במיוחד בהתחלה. ייתכנו אף פצעי שפשוף עד שמתרגלים למצב החדש. במצב של כאבים או אי נוחות, ובמיוחד אם יש פצעים בפה, לאורך זמן עלול להיגרם נזק לחניכיים, לשיניים שנותרו ואף לעצם הלסת. כדאי להגיע אל רופא השיניים לצורך בדיקה של התותבת, ולבצע החלקה, ריפוד, איזון וליטוש. ללא טיפול ותיקון, לאורך זמן התותבת כבר לא תתאים, תגרום לסבל רב ואולי גם תיסדק ותישבר.

לפעמים לאחר עקירות או השתלות מבצעים שן תותבת זמנית, בדרך כלל ללא שלד מתכתי, עד שיבוצעו שתלים, כתרים/גשרים או התותבת הסופית הקבועה. כדאי לזכור ששן תותבת זמנית לא תתן פתרון ארוך טווח, והיא לא השיקום הטוב ביותר שאפשר לתת. בדרך כלל היא גם חלשה יותר מאשר תותבת ללא שלד מתכת, ועלולה ליצור נזק לשיניים שנותרו בפה ו/או לחניכיים ולעצם הלסת. תותבת דקה מאוד גם עלולה להישבר ככל שמתארך הזמן שהיא בשימוש. לכן כדאי לתכנן עם רופא השיניים את תכנית הטיפול, להתייעץ לגבי פרקי הזמן בין טיפול אחד לשני, במיוחד אם מבצעים גם השתלות, ולהגיע לשיקום הסופי הקבוע בלי לבזבז זמן מיותר.

 

כיצד לנקות שיניים תותבות

  • אדם שמזניח את השיניים התותבות ולא מנקה אותן בצורה הנכונה מסתכן באפשרות של פטרת ו/או חיידקים ואבנית על השן התותבת.  במצב כזה יכול להיות זיהום של רקמות הפה, ריח רע, ומראה מוזנח של התותבת.
  • אם נותרו שיניים בפה וזוהי תותבת חלקית, יש להמשיך כרגיל לצחצח את השיניים שנשארו ולהקפיד על בריאותן, ולהשלים טיפולים שנותרו בהן.
  • כדאי לנקות את השיניים התותבןת בעזרת מברשת מיוחדת לתותבות, אם כי אפשר גם להסתפק במברשת השיניים. את הניקוי כדאי לבצע בזהירות בתוך הכיור, מחשש שהתותבת תיפול ותישבר. לאחר כל ארוחה כדאי לבצע ניקוי זה.
  • מומלץ לקנות בבית המרקחת חומר ניקוי מיוחד לשיניים תותבות. רוב התכשירים הנ"ל הינם טבליות מיוחדות – להניח את התותבת במים פושרים ולהוסיף טבליה אחת, ולחכות עד שהטבליה כולה נמסה במים ( 15 עד 30 דקות – כמובן שניתן להשאיר כל הלילה), כדאי לבצע זאת פני השינה ולתת לחומר המיוחד לפעול מספר שעות, אלא אם כן צויין אחרת בהוראות השימוש. לאחר מכן להבריש את התותבת ולשטוף אותה במים. יש לזכור – התמיסה הנ"ל לא מיועדת לשטיפת פה, ויש להרחיקה מילדים, שלא ישתו אותה בטעות.
  • ההקפדה על היגיינה של השיניים התותבות תתן הרגשה טובה ורעננה לאורך היום, תסייע למנוע פטרת ובקטריות, ותמנע הופעת כתמים על התותבת.
  • אם בתותבת שלכם אין חלקי מתכת, אפשר לפעמים להברישה עם מעט אקונומיקה, אך יש לשטוף אח"כ את התותבת בהרבה מים וסבון.
  • לעומת זאת, אם בתותבת שלכם יש שלד מתכת, אין לנקותה באמצעות האקונומיקה, שלד המתכת עלול להיחלש ולהיפגע.
  • כמו בשיניים טבעיות, גם כשיש שיניים תותבות כדאי להגיע אל רופא השיניים לפחות פעם אחת כל 6 חודשים, לבדוק את התותבת ולנקות אותה בצורה מקצועית, לרפד ו/או לאזן את התותבת בפה, וכמובן לבצע טיפול להסרת אבנית של שיניים שנותרו בפה, סתימות וכולי.
  • אם יש צורך בהדבקה של התותבת, יש תכשירים בבית המרקחת בצורה אבקה או משחה. ההדבקה יכולה לסייע להצמדה טובה יותר של התותבת לחניכיים ולחיך, ותקל על השימוש בה, וכן תתרום להגדלת תחושת הביטחון בפעולות כמו אכילה, דיבור, ליקוק, חיוך, צחוק ונשיקות. לפני ההדבקה צריך שהתותבת תהיה נקייה ויבשה. לאחר מריחת הדבק כדאי להדק את התותבת ע"י סגירת הפה או עם האצבעות, לפחות לכמה שניות ואף דקות – לפי הוראות היצרן. לא כדאי לאכול ולשתות מייד לאחר ההדבקה, כדאי לתת להדבקה להתחזק קודם.

 

שיניים תותבות זמניות מיידיות – לאחר כירורגיה

 

  • אלו שיניים תותבות שמורכבות מייד לאחר העקירות או ההשתלות, או כמה ימים אחרי, ולכן בכל מקרה יש כאב ו/או חוסר נוחות ו/או נפיחות וכולי, ולכן גם בהתחלה התותבת לא תתאים במדוייק. בכל מקרה לאחר הניתוח יש לבצע את הוראות הרופא – לדוגמא, לבצע קומפרסים של קרח על האיזור המנותח, ולמחרת לבצע שטיפות של הפה עם שטיפה כירורגית ו/או עם מי מלח (כוס מים חמים עם כפית מלח). אם הרופא נתן מרשם לתרופות שונות, כמו אנטיביוטיקה ומשככי כאבים, יש להמשיך ולבלוע אותן לפי המרשם.
  • מומלץ להגיע למרפאה ולבצע תיקונים וריפודים בהתאם למצב בפה
  • לאחר עקירה או עקירות: למרות חוסר הנוחות, לפעמים הרופא ינחה דווקא לא להוריד את התותבת המיידית מספר שעות או מספר ימים, או להוריד לזמן קצר כדי לשטוף את האיזור ואח"כ להחזירה מייד. זאת כדי למנוע נפיחות ו/או להפחית דימום. בכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא המטפל ולקבל הנחיות מדוייקות
  • לאחר השתלות: בדרך כלל לא כדאי לשים את השיניים התותבות בפה ולחכות מספר ימים, או להוריד אותה כשאפשר ולתת לאיזור מנוחה מספר ימים.
  • בכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא המטפל ולקבל הנחיות מדוייקות

 


** כל הזכויות שמורות למחבר המאמר ולהר"ש, אין להעתיק מהאתר מידע, תוכן או תמונות ללא רשות מפורשת ובכתב מההסתדרות לרפואת שיניים

התחברות

בודק...